Budou volby do Evropského parlamentu v roce 2014 jiné než doposud?

Zasedací místnost Evropského parlamentu v Bruselu; zdroj: WikimediaCommons.org; autor: Alina Zienowicz

Účastí ve volbách do Evropského parlamentu mohou lidé ovlivňovat směřování Evropské unie, připomíná čerstvá informační kampaň před evropskými volbami, které proběhnou příští rok. Parlament chce účast u voleb zvýšit, podle odborníků i výsledků průzkumů to ale nebude jednoduché.

„Tentokrát je to jiné,“ hlásá Evropský parlament v informační kampani před evropskými volbami, kterou včera (10. září) oficiálně zahájil.

Evropané budou nové evropské poslance volit od 22. do 25. května příštího roku (více podrobností zde). A bude to poprvé, co se bude Evropský parlament volit v kontextu nových pravidel, která přinesla Lisabonská smlouva (o změnách, které smlouva přinesla, se více dočtete v Links Dossier).

Evropští voliči nyní budou moci poprvé přímo ovlivnit, kdo se stane budoucí hlavou Evropské komise. Ta má být příští rok vybírána právě na základě výsledků voleb do Parlamentu a schválena většinou europoslanců (EurActiv 5.9.2013).

„Tato důležitá změna by mohla zvýšit povědomí o evropských volbách a zvýšit volební účast,“ domnívá se řecká europoslankyně Anni Podimatová (S&D), která je místopředsedkyní Parlamentu pro komunikaci a informace. Jak ukázal nedávný průzkum Eurobarometru, velká část Evropanů by měla dokonce zájem volit předsedu Evropské komise přímo (EurActiv 9.9.2013).

Prostředí, ve kterém se budou volby odehrávat, se ale podle místopředsedkyně změnilo také kvůli širšímu globálnímu i evropskému vývoji. Evropské vlády se totiž snaží zvládat ekonomickou krizi, která se rozšířila po celém kontinentu. S tím prý přichází i polarizace názorů na to, jak by měla budoucnost Evropy vypadat.  

„Kontext, ve kterém budou volby probíhat, je složitý, protože krize byla silná,“ řekla europoslankyně bruselské redakci EurActivu. Vnímání Unie ze strany občanů se prý kvůli tomu zhoršilo.

Jednat, ovlivňovat, rozhodovat

I prostřednictvím aktuální kampaně se proto Evropský parlament snaží zájem lidí o Evropu zvýšit. Cílem je především posílit účast v evropských volbách, která se neustále snižuje. V roce 2009 dosáhla rekordního minima 43 %. Zvýšit ji přitom pravděpodobně nebude jednoduché. Poslední průzkumy Eurobarometru ukázaly, že řada Evropanů již EU nepovažuje za nástroj pro pozitivní změny. Namísto toho prý narůstají euroskeptické nálady.

Parlament se snaží také upozornit na roli, jakou zákonodárci v rozhodovacím procesu EU hrají. „Jednat, ovlivňovat, rozhodovat“ – to mají být hlavní hesla kampaně, která mají upozornit na to, že prostřednictvím europoslanců mohou dění na evropské úrovni ovlivňovat samotní občané. Objevují se i v propagačním videu, které včera Parlament představil.    

Rakouský europoslanec Othmar Karas (EPP), který jako místopředseda Parlamentu také odpovídá za oblast komunikace, poukázal na oblasti, ve kterých hráli europoslanci při evropském rozhodování výraznou roli. Jmenoval například otázku ekonomického vládnutí (EurActiv 27.5.2013), ochrany osobních dat (EurActiv 8.7.2013), bankovního dohledu nebo flexibility v rámci víceletého finančního rámce EU (EurActiv 13.3.2013).

Příliš drahá kampaň?

Náklady na informační kampaň mají podle Parlamentu představovat 16 milionů eur. To je podle kritiků příliš mnoho. „Evropský parlament spustil vysoce nákladnou a politicky nevyváženou propagandistickou kampaň,“ prohlásil například britský europoslanec za euroskeptickou Stranu nezávislosti Spojeného království (UKIP) Paul Nuttall. Tomu se nelíbí, že Parlament na tuto kampaň využívá peníze daňových poplatníků.

Na tyto výtky reagovala generální ředitelka Parlamentu pro komunikaci Juana Lahousse-Juárezová. Poukázala na to, že kampaň poběží ve 28 členských zemích ve 24 jazycích. V přepočtu na obyvatele přitom každého Evropana vyjde pouze na 0,3 eurocentů, upozornila.  

Navzdory veškerému úsilí podle odborníků není jisté, že se budou volby do Parlamentu v roce 2014 skutečně lišit od těch předchozích. Podle politologů například hrozí, že se politickým skupinám nepodaří vybrat dobré kandidáty na post předsedy Komise. Podle  Soniy Piedrafitové z think tanku Centre for European Studies by se mohlo stát, že kandidáty budou znát pouze zasvěcení pozorovatelé v Bruselu.

„Je důležité, aby je znali také občané napříč Evropou. Jména, která se prozatím objevovala, nejsou moc slibná,“ řekla expertka bruselskému EurActivu.

Hrozí prý také, že kampaně jednotlivých politických stran budou pouze výsledkem hledání nejnižšího společného jmenovatele. „Existuje riziko, že se neshodnou na těch nejobtížnějších tématech a nebudou je schopni řešit,“ tvrdí Janis Emmanouilidis z think tanku European Policy Centre. Připomněl, že například otázka bankovní unie rozdělila nejen členské státy, ale také jednotlivé politické strany.