Jednání o dohodě EU s Británií pokračují dál. Nový deadline stanoven není

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová na tiskové konferenci po dnešním telefonátu s britským premiérem Borisem Johnsonem [European Union 2020]

Jednání o podobě obchodních vztahů mezi Evropskou unií a Británií skončila bez úspěchu. Po dnešním telefonickém rozhovoru s britským premiérem Borisem Johnsonem to řekla předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová. Oba politici stanovili dnešek jako nejzazší termín pro dosažení dohody, jednání budou ale podle nich pokračovat.

„Naše vyjednávací týmy v posledních dnech pracovaly dnem i nocí. A navzdory vyčerpání po téměř ročním vyjednávání, navzdory tomu, že se neustále neplnily stanovené termíny, tak si myslíme, že je v tuto chvíli zodpovědné postoupit ještě o další míli,“ uvedli Johnson a von der Leyenová ve společném prohlášení.

Londýn i Brusel dávaly už v minulých dnech najevo, že dosažení dohody do dneška bude těžké. Britský ministr zahraničí Dominic Raab dnes v televizi Sky News řekl, že Unii se nelíbí, že by se Británii po definitivním odchodu z EU vedlo dobře. Británie podle něj trvá na tom, že se s ní musí od příštího roku jednat jako se suverénní zemí.

Pro britského premiéra Borise Johnsona je přesto dosažení dohody s Unií prioritou, zároveň připouští, že jeho země je připravena obchodovat s členskými státy bloku na základě pravidel Světové obchodní organizace (WTO).

Brusel je odhodlán zabránit tomu, aby Londýn získal podle Unie nespravedlivou výhodu v podobě bezcelního přístupu na unijní trh, když by si zároveň stanovoval svá vlastní pravidla ohledně výroby, práv zaměstnanců a obchodních subvencí.

Britské vody bude před unijními rybáři střežit námořnictvo

Neshody panují i v záležitosti rybolovu a Brusel hrozí, že pokud lodě z EU nebudou mít přístup do britských vod, pak britští rybáři nebudou mít zvláštní přístup na unijní trhy, když budou chtít v EU prodávat svou produkci.

Británie nicméně tvrdí, že co se děje v jejich vodách a co se týče jejich širších obchodních pravidel, to by jako suverénní stát měla mít pod kontrolou. Londýn v sobotu potvrdil, že vzhledem k pokračujícím neshodám s Bruselem a přípravám na definitivní krach jednání o budoucích obchodních vztazích je britské námořnictvo připraveno zasáhnout, pokud v britských vodách zaznamená ilegální rybolov. V plánu je nasazení čtyřech lodí.

Zhruba 80metrů dlouhá ozbrojená plavidla budou mít pravomoci zastavit, zkontrolovat a v krajním případě i zadržet veškeré rybářské lodě zemí EU, které budou lovit v britské výlučné ekonomické zóně (EEZ). Ta může sahat až 320 kilometrů od pobřeží, napsal v pátek list the Guardian s odvoláním na zdroje z námořnictva.

Lodě jsou vybaveny i kulomety, nečeká se však, že by je proti rybářům námořnictvo použilo. „Udělali jsme vše pro to, abychom se ujistili, že jsme připraveni na všechny možnosti,“ cituje The Guardian tento zdroj.

List v této souvislosti připomíná takzvané tresčí války mezi Británií a Islandem v 50. a 70. letech minulého století. Mezi oběma zeměmi se tehdy rozhořel spor ohledně na vod bohatých na ryby nedaleko Islandu, během kterého docházelo k vášnivým střetům. Rybáři si navzájem prořezávali sítě či do sebe naráželi loděmi. V několika případech došlo i na střelbu, konflikt se však obešel bez obětí.

Konflikt na irském ostrově je pro tentokrát zažehnán. O další spolupráci mezi EU a Británií se jedná dnes večer v Bruselu

Britská vláda upustila od kontroverzních částí zákonů o vnitřním trhu a daních, které porušovaly zejm. Protokol o Irsku/Severním Irsku. Stalo se tak díky dořešení otázek nad implementací výstupové dohody. Nový posun v brexitové sáze může přijít dnes večer.

Britové se zásobují dopředu

Snaha britských firem vytvořit si do konce roku co největší zásoby zboží z Evropské unie kvůli obavám, že se nepodaří dojednat obchodní dohodu mezi Británií a EU, způsobila ve francouzském přístavu Calais vážné dopravní problémy. Kolona nákladních aut je dlouhá 17 kilometrů a vozy zde musejí čekat pět hodin, upozornil na svých internetových stránkách list The Guardian.

Zdroj blízký vedení regionu Hauts-de-France uvedl, že za poslední tři týdny bylo na příjezdových silnicích do francouzského přístavu a Eurotunelu, tedy podmořského tunelu spojujícího Británii a Francii, o 50 procent více těžkých nákladních aut.

„Listopad a prosinec jsou vždy rušné měsíce, ale hlavní příčinou je extrémní hromadění zásob, protože podniky se snaží dostat zboží do Británie před 1. lednem,“ uvedl zdroj. Obvykle v tuto dobu bývá na místě kolem 6000 nákladních aut, ale nyní jich je asi 9000.

Zpoždění při přepravě Lamanšským průlivem způsobují v Británii vážné problémy. Automobilky Honda a Jaguar dočasně přerušily výrobu kvůli nedostatku součástek. V pátek se ukázalo, že prodejce nábytku Ikea je zavalen stížnostmi kvůli tomu, co nazval „provozními problémy“, protože balíky s jeho nábytkem určeným k sestavení uvázly v ucpaných přístavech.

Provozovatel tunelu, společnost Eurotunnel, uvedla, že zpoždění na britské straně zřejmě bude pokračovat i další tři týdny. Jeho nejhorší scénář pro případ, že nebude uzavřena obchodní dohoda, počítá s frontou až 7000 nákladních aut v Kentu.

Představitelé regionu Hauts-de-France se připravují na přetížení dopravy již od první hrozby neuzavření obchodní dohody v roce 2018. V té době úřady počítaly, že fronty na obou stranách mohou být dlouhé až 27 kilometrů. Takže současná situace může být v některých oblastech považována za úspěch, uvedl The Guardian.

Snaha firem zásobit se vychází i z toho, že ať se podaří uzavřít dohodu, nebo ne, budou zavedeny celní, regulační a zemědělsko-potravinářské kontroly, protože Británie opustí jednotný trh. Další problémy v dopravě v Kentu by mohl tento víkend působit plánovaný test Operace Brock, který má otestovat pohotovostní plán provozu v případě, že se nepodaří uzavřít obchodní dohodu.

Blíží se nový začátek pro staré přátele. Jak bude vypadat, neví ani EU ani Británie. Někteří v dohodu věří, jiní už nikoliv

Krach jednání EU s Británií je v současnosti pravděpodobnější než dosažení dohody, myslí si šéfka Komise. Někteří lídři zemí EU však nadále věří v dosažení dohody. Ať tak či onak, za necelé tři týdny nastane nový začátek pro obě strany.