Britské podniky se mají připravit na hraniční kontroly s EU od příštího roku, zní z Downing street

[© Shutterstock/Gary Perkin]

Britské firmy se musí připravit na to, že poté, co na konci roku skončí přechodné období po brexitu, budou transport zboží do Evropské unie a z ní provázet hraniční kontroly.

Představitelům dopravního sektoru to v pondělí oznámil člen britského kabinetu Michael Gove, který je de facto zástupcem premiéra Borise Johnsona. Nový postoj vlády podle médií vyvolal obavy z možného narušení zaběhaných dodavatelských řetězců.

Unijní „sedmadvacítka“ je pro Británii největším obchodním partnerem. Výměna zboží a služeb s EU v roce 2018 tvořila bezmála polovinu britského zahraničního obchodu. Po nedávném odchodu Británie z EU se musí obě strany dohodnout na novém nastavení obchodního partnerství, přičemž rozsah bariér se bude odvíjet od toho, jakou část pravidel jednotného unijního trhu Londýn ponechá v platnosti. K dojednání nového partnerství slouží nyní začínající přechodné období, které potrvá do 31. prosince 2020.

„Spojené království bude mimo jednotný trh a mimo celní unii, takže budeme muset být připraveni na celní procedury a regulatorní kontroly, které budou nevyhnutelně následovat,“ citovalo Govea oficiální prohlášení. Vláda jej zveřejnila poté, co agentura Bloomberg a další média informovala o ministrových slovech na setkání se zástupci podnikatelských sdružení.

Británie už není členem EU, opravdová změna ale teprve přijde. Hrozí cla a kontroly

Češi žijící v Británii zatím dopady brexitu nepociťují. Budoucnost Evropanů v Británii ale závisí na dohodě, kterou by měla EU s Británií uzavřít do konce letošního roku. 

Třenice kolem obchodu?

Johnsonův kabinet dává najevo, že po přechodném období bude k veškerému dovozu a vývozu přistupovat stejně, a obchodníci z Británie i EU tak budou muset předkládat celní prohlášení a budou vystaveni kontrolám zboží. Podle deníku The Guardian Gove uznal, že předpokládané „tření“ na hranici představuje „významnou změnu“. List jeho pondělní vyjádření označuje za první oficiální potvrzení plánu vlády vytvořit po brexitu bariéry v obchodu s EU.

Média v této souvislosti připomínají mnohokrát deklarovanou ambici expremiérky Theresy Mayové zachovat i po odchodu z Unie „obchod bez tření“.

„Obchod bez tření byl odkopnut do autu,“ řekla po setkání s Govem deníku Financial Times Elizabeth de Jongová ze sdružení dopravců Freight Transport Association.

„Tohle byla velká dávka realismu. Pro podnikatele to bude velmi nákladné,“ dodala.

Brexit hýbe evropskou ekonomikou. Komu působí největší potíže?

Pátá největší světová ekonomika a druhá největší evropská ekonomika odchází z Unie. Jaký ekonomický dopad bude mít brexit?

Agentura Reuters předpokládá problémy zejména pro britské malé a střední podniky, z nichž mnohé nikdy neobchodovaly se subjekty mimo EU. Zpravodajský web BBC zase tlumočí varování organizace British Retail Consortium (BRC) sdružující tisíce britských prodejců. Hraniční kontroly by podle ní mohly rychle způsobit prostoje v přístavech, potažmo problémy s dodávkami čerstvých potravin. BRC tvrdí, že pokud infrastruktura na britských hranicích neprojde „masivním vylepšením“, zákazníci pocítí dopady nového režimu v zásadě ihned.

„Nestačí oznámit, že přijdou kontroly, potřebujeme rychle vidět plány na to, jak to bude proveditelné v praxi,“ uvedl ředitel sdružení Andrew Opie.

Vládní činitelé podle britských médií v souvislosti s novým režimem hovoří také o „chytré“ hranici, která náležitosti spojené se zahraničním obchodem zjednoduší. Tato opatření ale zřejmě nebudou připravena dříve než v roce 2025.

Brexit: Od osudného referenda až po vyjednané dohody

Představitelé Velké Británie a Evropské unie zahájili 19. června 2017 oficiální jednání o brexitu. Téměř rok po konání britského referenda a tři měsíce po spuštění článku 50 Smlouvy o EU. Co předcházelo samotným rozhovorům, jak probíhala a co se vyjednalo?