I čokoláda má vliv na životní prostředí, říká před Velikonoci environmentální organizace

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Jeroen van Oostrom

Britská dobročinná organizace a časopis zaměřený na spotřebitelská témata zveřejnily žebříček s hodnocením výrobců čokolád. Vydání žebříčku načasovaly před Velikonoci, kdy se dá předpokládat zvýšený prodej čokolády. V hodnocení jde o palmový olej, kvůli jehož výrobě dochází ke kácení pralesů v tropických oblastech.

Tři velcí evropští výrobci čokolády se umístili na posledních místech v „etickém“ žebříčku čokoládových výrobků. V hodnocení šlo o dopad výroby na životní prostředí a problematickým ukazatelem byl obsah palmového oleje.

Žebříček sestavila britská dobročinná organizace Rainforest Foundation ve spolupráci s časopisem Ethical Consumer. Hodnocení se týkalo více než sedmdesáti druhů čokoládových vajíček. Mezi kritéria patřily vedle zmiňovaného obsahu palmového oleje účast na Kulatém stolu na téma udržitelného palmového oleje (RSPO) a environmentální politika dané firmy.

Žebříček se snaží upozornit na problematiku palmového oleje, jehož výroba má negativní dopad na tropické pralesy, jejich ekosystém a komunity lidí žijících v jejich blízkosti. V Indonésii, střední Africe a dalších oblastech totiž kvůli pěstování palem olejných dochází k významné deforestaci.

Podle amerického Ústavu pro světové zdroje (WRI) ztratila Indonésie mezi lety 1950 a 2000 více než 40 % svých deštných pralesů a tempo kácení stále roste. Tamní vláda už proto začala s opatřeními, která by měla omezit pěstování palem pro olej pouze na území, která už jsou k tomu v současné době využívána.

Palmový olej je důležitou složkou při výrobě biopaliv. Přidává se ale také do mýdla a kosmetiky nebo právě do potravin.

Současná evropská pravidla povolují výrobcům potravin, aby použitý palmový olej na obalech označovali jako „rostlinný olej“. Existují již ale návrhy legislativních změn, které by po firmách vyžadovaly, aby uváděly konkrétní druh oleje, informoval britský deník Guardian.  Některé společnosti již takový systém používají.

Na předních příčkách žebříčku se umístily čokoládovny Divine Chocolate, která se zaměřuje na fair-trade, a Booja Booja, jejíž výrobky jsou organické. Největší potravinářská firma na světě, Nestlé, dostala za své výrobky deset bodů z možných dvaceti, a umístila se tak v první polovině žebříčku. Další známí výrobci Lindt & Sprüngli, Guylian a Thorntons se ovšem umístili až na konci. Jejich výrobky totiž nezískaly žádné „pozitivní body“.