Konec náročných jednání. Doprava bude mít speciální pravidla pro vysílání řidičů

Promoted content

vysílání pracovníků

@ Pixabay.com

Evropské instituce se dohodly na nových pravidlech pro vysílání pracovníků. Europoslankyně Dlabajová shrnuje, jaké změny přinášejí.

Po dalších pěti hodinách již osmého třístranného jednání dosáhly včera večer evropské instituce finální dohody o nových pravidlech pro vyslané pracovníky. Instituce potvrdily, že dálková kamionová doprava bude z novely směrnice o vysílání pracovníků vyjmuta a upravena speciálními pravidly pro vysílání řidičů.

O vyjmutí dopravy ze směrnice, která přinese nový způsob odměňování pracovníka podle pravidel země, ve které působí, dlouhodobě usilovala česká europoslankyně a stínová zpravodajka zprávy za frakci ALDE Martina Dlabajová (ANO, ALDE). Řešení dopravy speciální úpravou si kvůli svým dopravcům přála nejen Česká republika a další země střední a východní EU, ale také Portugalsko či Španělsko.

Jaké změny přináší revize směrnice o vysílání pracovníků? Dozvíte se v infografice >>>>

„Vyjmutí dopravy považuji za obrovský úspěch. Doprava pro mne byla prioritou od začátku vyjednávání před dvěma lety. Toto rozhodnutí však v žádném případě neznamená, že se mohou řidiči rozloučit s vidinou platového přilepšení,“ uvedla M. Dlabajová. Jak dodala, v Evropském parlamentu už nyní pracují na spravedlivém nastavení nových pravidel pro řidiče, a to v rámci speciální úpravy silničního balíčku, která bude odpovídat reálné situaci na trhu a potřebám odvětví dopravy.

Vyjmutí dopravy považuji za obrovský úspěch. Doprava pro mne byla prioritou od začátku vyjednávání před dvěma lety.

Mzdy pro zahraniční pracovníky rozdělovaly Evropu. Dohoda je na stole, český byznys ale nejásá. Více >>>>

Podle Dlabajové nelze srovnávat zaměstnání řidiče kamionu s dělníkem na stavbě. „Řidič mezinárodní dopravy vjede každých pár hodin do jiné země a je přece nemyslitelné, aby měl na jedné výplatní pásce hned několik hodinových sazeb určených zeměmi, kterými právě projíždí. Potřebujeme celý systém zjednodušit a vytvořit nekomplikovaná a snadno vymahatelná pravidla s cílem usnadnit dopravní činnosti a současně chránit řidiče, dodává europoslankyně. Do té doby, než vejdou tato speciální pravidla v účinnost, se na dopravu bude i nadále vztahovat směrnice z roku 1996.

Potřebujeme celý systém zjednodušit a vytvořit nekomplikovaná a snadno vymahatelná pravidla s cílem usnadnit dopravní činnosti a současně chránit řidiče.

I vyslaní pracovníci v dalších sektorech se ale dočkají výrazných změn. Největší z nich je zkrácení maximální doby vyslání, tedy doby, než se na zaměstnance budou muset začít vztahovat pracovně právní předpisy země, do které byl vyslán. A to včetně tamních kolektivních smluv. Z původně navrhovaných 24 měsíců je nyní jen 12, s možným prodloužením o půl roku. M. Dlabajová se i nadále k délce trvání vyjadřuje kriticky: „Určité zakázky například v sektoru stavebnictví trvají déle než 1 rok. Tato doba navíc neodpovídá pravidlům v další platné legislativě, konkrétně koordinaci systémů sociálního zabezpečení.“

Získat zakázky v zahraničí bude pro české firmy těžší. Budou muset zvyšovat platy. Více >>>>

Europoslankyně také vyjádřila svoji nespokojenost nad ustanovením o kolektivních smlouvách. „Nejenže je to nerealistické, ale do budoucna to může výrazně zkomplikovat podnikání českých firem. Jsem proto ráda, že se mi do textu podařilo dostat ochrannou doložku, která zajistí, aby společnosti nenesly odpovědnost za nesprávné uplatňování mzdových pravidel nebo kolektivních smluv v hostitelském státě, pokud tyto informace nebyly oznámeny a publikovány na oficiální webové stránce s odkazem na platnou legislativu. Přestože je politika především o kompromisu a ne všechna ustanovení směrnice odpovídají mým představám, věřím, že i toto opatření přispěje k větší transparentnosti a právní jistotě firem.“