Spotřebitelé vs. globální firmy: Komise chce pro lidi větší šanci na společné odškodnění

hromadná žaloba EU

© Shutterstock

V některých zemích EU se mohou lidé hromadně domáhat společného odškodnění, když jsou poškozeni v aféře, jakou byla Dieselgate nebo neoprávněné využívání dat z Facebooku. Evropská komise navrhne, aby to bylo možné v celé Unii.

Spotřebitelé v zemích Evropské unie mají mít v budoucnu větší šanci domoci se společně odškodnění, výměny či opravy v případech, jako byla nedávná globální aféra s dieselovými motory firmy Volkswagen.

Evropská komise by měla ve středu schválit návrh evropské varianty „hromadných žalob“. Ty by jménem poškozených lidí měly podle připravovaného návrhu podávat například spotřebitelské organizace.

„Nesledujeme americký model, ale zajistíme, aby občané EU mohli plně využívat svých práv,“ poznamenala k návrhu komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová.

Lidé by měli mít právo na individuální odškodnění či jinou variantu náhrady v případě, že se stanou obětí neférových obchodních praktik.

Cílem Komise je zajistit, že spotřebitelé budou mít právo na individuální odškodnění či jinou variantu náhrady v případě, že se stanou obětí neférových obchodních praktik.

Podle Jourové se bude jednat o okamžik pravdy. „Každý bude muset ukázat karty, jestli jsme se poučili z Dieselgate a jestli poskytneme spotřebitelům spravedlivou šanci na odškodnění. Podvádět nesmí být levné. Zvlášť v globalizovaném světě, kde mají velké společnosti obrovskou výhodu proti jednotlivým spotřebitelům,“ uvedla.

Dieselgate nebyla jediná

Už podle stávajících pravidel může soud či odpovědný orgán členské země EU zastavit praktiky, při nichž firmy či prodejci neplní své závazky vůči zákazníkům. Jen v některých zemích je ale také možné, aby se spotřebitelé hromadně domáhali odškodnění.

Návrh, o kterém po jeho přijetí Komisí budou muset ještě jednat státy EU a europarlament, tuto situaci mění a podobnou možnost dává ve všech státech bloku.

Jourová: Podvádět nesmí být levné. Zvlášť v globalizovaném světě, kde mají velké společnosti obrovskou výhodu proti jednotlivým spotřebitelům.

Na rozdíl od Spojených států by podle představy Komise mohly jménem spotřebitelů v EU konat například respektované a nezávislé nevládní nebo spotřebitelské organizace a podobně. Jejich přesné určení zůstane na jednotlivých státech. Platí ale, že rozhodnutí soudu v jedné členské zemi by se mělo odrazit v pohledu na konkrétní případ po celé Unii.

Komise si po zkušenostech s přístupem Volkswagenu k evropským spotřebitelům v aféře Dieselgate přeje především změnu přístupu a komunikace velkých firem směrem k zákazníkům a úřadům.

Podobné případy se mohou a budou opakovat, jak ukazuje i nyní gradující kauza neoprávněného využívání osobních dat z Facebooku.

Podobné případy se mohou a budou opakovat, jak ukazuje i nyní gradující kauza neoprávněného využívání osobních dat z Facebooku. Návrh Komise je proto široký a týká se většiny oblastí, kde mohou nastat neférové obchodní praktiky.

Plán je součástí návrhu několika novinek týkajících se ochrany spotřebitelů, které Komise ve středu s velkou pravděpodobností schválí. Kromě jiného mají posílit transparentnost při on-line nakupování, kdy by mělo být jasné, zda je zboží přes síť pořizováno od obchodníka či od jiného občana.

V aféře Dieselgate zklamal Brusel i členské země, řekli europoslanci. Přečtěte si víc >>>>