Stovka zapojených profesionálů, pět udělených ocenění: Stars4Media slaví úspěch navzdory covidu

Komerční obsah

© Pixabay

Na konferenci Media4Europe v Europe’s Media Lab (Nadace EURACTIV) v Bruselu byly vyhlášeny výsledky programu Stars4Media. Tento projekt, který spravuje skupina mediálních profesionálů a expertů, podporuje nové inovace v mediálním sektoru, a to prostřednictvím školení a přeshraniční spolupráce. V prvním jarním vydání Stars4Media vybrala porota 21 projektů ze 41 přihlášených. Na těchto iniciativách pracovalo dohromady 105 mediálních profesionálů ze 17 zemí a 42 médií.

Porota udělila pět cen – za důvěru, přeshraniční spolupráci, data, rozmanitost a reakci na pandemii koronaviru. Certifikáty Stars4Media ale udělila všem 105 účastníkům. Projekt spolufinancuje Evropská komise z rozpočtu projektu „Rising Stars“, který spustil Evropský parlament.

Mediální partneři a europoslanci na konferenci hovořili o pokračování programu „Rising Stars“, a dohodli se na rozšíření programu „Kreativní Evropa“, jakož i na větší podpoře pro transformaci médií.

Pětici mimořádných cen Stars4Media tvoří:

  • Cena za důvěru: „Wounds of Europe“ (Rány Evropy) od Linikiesta (Itálie) a Bulle Media (Belgie) za jejich sérii podcastů Oltre l’Europa (Mimo Evropu). Dokument o šesti národních konfliktech vychází ze zdrojů datové žurnalistiky a historického výzkumu.
  • Cena za přeshraniční spolupráci: „On the run from the past“ (Na útěku před minulostí) od Centro di Giornalismo Permanente (Itálie), StreetPress (Francie) a El Salto (Španělsko). Dokument je o přeshraničním vyšetřování, které sbírá příběhy lidí, kteří zmizeli během diktátorských režimů Jižní Ameriky, a našli útočiště v Evropě. Více v článku El Salto (španělsky) a v článku Street Press (francouzsky).
  • Cena za data: „Visual journalism without constraints“ (Vizuální žurnalistika bez zábran) od Frameright (Finsko) a EFE (Španělsko), umožňuje tvůrcům obsahu vidět, co platformy zveřejňují a jak se to zobrazuje veřejnosti. Více na Co jsme se naučili během Stars4Media 2020.
  • Cena za rozmanitost: „Black City Stories“ (Černošské příběhy města), vytvořili tři dokumentaristé na volné noze (Itálie, Německo, Portugalsko). Jejich mediální platforma se věnuje životem černochů v Evropě a důkladně zkoumá jejich zkušenosti. Více zde.
  • Cena za reakci na koronavirus: „The summer of 2020“ (Léto roku 2020) vytvořilo pět nadšenců (Belgie, Nizozemsko, Německo) ve spolupráci s časopisem Are We Europe. Projekt vznikl díky přeshraniční spolupráci novinářů, kteří se věnovali dopadům pandemie COVID-19 na Evropskou unii v létě 2020. Více najdete zde.

Profesor Luciano Morganti z Vrije Universiteit Brussels a hostující profesor na College of Europe, který koordinuje konsorcium Stars4Media řekl: „Navzdory mediální krizi a viru se nám podařilo spustit první pilotní ročník překvapivě dobře. Vděčíme za to flexibilitě všech našich partnerů a především odolnosti a tvořivosti všech 105 účastníků. Gratuluji!“

Christophe Leclerq, předseda Europe’s MediaLab (Nadace EURACTIV) se nechal slyšet, že „45 mediálních partnerů povzbudilo 15 europoslanců, aby program ,Rising Stars‘ navrhli Parlamentu. O druhém ročníku se už hlasovalo. Skupina 42 poslanců navíc přišla s návrhem spojit projekty, které se týkají zpravodajství, do jednoho mediálního balíku podle vzoru audiovizuálního programu MEDIA. Jeho součástí by měly být pilotní projekty, iniciované Parlamentem, finanční balík 61 milion eur pro nezávislé zpravodajství a malá část z programů Horizont Evropa a InvestEU. Těšíme se na Akční plán Komise pro média.“

Morgens Bjerregård, předseda Evropské federace novinářů, poznamenal: „Novináři a mediální profesionálové by měli využít současnou mediální krizi, ke které přispívá COVID-19, na to, aby lépe poslouchali různorodé publikum, otestovali nové techniky a investovaly do nových způsobů, jak vyprávět příběhy. Mediální pluralismus a nezávislá inovativní žurnalistika jsou nejlepším lékem proti dezinformacím. Potřebujeme však také podporu veřejnosti a soukromých partnerů, ale samozřejmě i mediálně gramotných uživatelů.“

Fernando de Yarza López-Madrazo, předseda velké organizace vydavatelů WAN-IFRA, prohlásil: „Je třeba podpořit mediální organizace v Evropě tím, že posílíme jejich kapacity a přeshraniční spolupráci. Program Stars4Media pomáhá mladým mediálním odborníkům, kteří povedou budoucí generaci médií. Středně velké mediální společnosti v současnosti neví o financování médií ze strany EU.“

Europoslankyně Dace Melbardeová (ECR, LV): „Kvalitní žurnalistika a důvěryhodná média hrají klíčovou roli v přístupu celé společnosti v boji proti dezinformacím. Je naší povinností významně rozšířit podporu pro mediální sektor.“

Europoslankyně Margarida Marquesová (S&D, PT): „Kreativní Evropa je jeden z 15 programů, které považuje Evropský parlament za prioritu. Parlament se snaží navýšit financování těchto projektů v současných jednáních o víceletém finančním rámci. Rada navrhuje částku 1,6 milionu eur a Evropský parlament 2,8 milión eur, z čehož alespoň 58 procent půjde na mediální programy.“

Europoslankyně Ramona Stugariuová (Renew, RO), spolupředsedkyně mediální pracovní skupiny v Parlamentu: „Platformy musí prokázat, že jsou zodpovědné, protože různé algoritmy mohou být použity k oslabení demokracie. Pilotní projekty, jako Stars4Media, si zaslouží být součástí stálého fondu pro média.“

Europoslanec Damian Boeselager (Greens/EFA, DE): „Právní stát a transparentnost vždy závisí na zpravodajství. Evropský parlament se nesnaží blokovat rozpočet, ale vylepšit program Kreativní Evropa.“

Evropská komise zmínila projekt i ve svých denních zprávách. „Svoboda a pluralismus v médiích: EU financuje projekty, které podporují přeshraniční spolupráci médií“. Video z akce si můžete prohlédnout zde:

Stars4Media pomáhá rozvíjet mediální inovace a přeshraniční zpravodajství v Evropě tím, že podporuje nadějné mediální profesionály. Uchazeči musí mít v oboru praxi 2-10 let a pocházet z různých sektorů (především novináři, grafičtí designéři, technologičtí developeři, marketéři a manažeři sociálních médií).

Účastníci Stars4Media získali finanční podporu a mentoring od mediálních expertů. Naučili se virtuálně spolupracovat a testovat nové služby, produkovat obsah a vyvíjet udržitelné iniciativy. Věnovali se třem tématům: důvěra v média, mediální data a mediální reakce na koronavirovou krizi. Zájemci se mohou dále zapojit do Stars4Media Linkedln komunity a sdílet budoucí nápady, propagovat iniciativu Stars4Media a získat přístup ke školením.

Partnery Stars4Media jsou VUB univerzita v Bruselu (hlavní koordinátor projektu), Europe’s MediaLab (Nadace EURACTIV, iniciátor konsorcia), Evropské sdružení novinářů (EFJ) a Světová asociace novin (WAN-IFRA).

Stars4Media spoluzaložila Evropská komise (grantová smlouva čislo LC-012273750), a to jako součást implementace pilotního projektu „Rising Stars“, který schválil Evropský parlament.

Seznam členů poroty v Stars4Media lze nalézt zde. Video, které shrnuje akci Media4Europe, bude brzy k dispozici.