Plán na reformu modré karty pro pracovníky konečně na stole

UPOZORNĚNÍ: Názor autora/autorů se nemusí shodovat s názorem redakce EurActiv.cz

europoslankyně Martina Dlabajová

Systém modrých karet byl v EU přijat již v roce 2009, ale brzy se ukázalo, že nefunguje. Statistiky hovoří o tom, že využívání systému je nedostatečné – pouze 31 % vysoce kvalifikovaných migrantů do států OECD si jako destinaci zvolilo EU, což znamená, že kvalifikovaní pracovníci volí jiné destinace, které s EU hospodářsky soutěží, píše v komentář česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE).

S kolegy z Aliance liberálů a demokratů jsme již dlouho volali po lepším rozlišování mezi uprchlíky a ekonomickými migranty a po jejich efektivním začleňováním do evropského trhu práce. Naším požadavkem byla rozsáhlá revize tzv. modré karty, kterou by mohli kvalifikovaní i nekvalifikovaní pracovníci získat na základě objektivních kritérií.

Nová evropská inteligentní modrá karta by měl být ekvivalent americké zelené karty. Měla by přilákat inovace a inovativní podniky a usnadnit start-upům a firmám najímání pracovníků ze třetích zemí. Evropská komise představila svůj akční plán pro integraci a reformy systému modrých karet pro vysoce kvalifikované pracovníky ze zemí mimo EU v pátek 10. června.

Systém modrých karet byl v EU přijat již v roce 2009, ale brzy se ukázalo, že nefunguje. Statistiky hovoří o tom, že využívání systému je nedostatečné – pouze 31 % vysoce kvalifikovaných migrantů do států OECD si jako destinaci zvolilo EU, což znamená, že kvalifikovaní pracovníci volí jiné destinace, které s EU hospodářsky soutěží. Plán, který minulý týden předložila Evropská komise, to má změnit. Demografické trendy totiž naznačují, že EU bude v budoucnosti potřebovat více talentů ze třetích zemí.

Plán například zavádí jednotný systém pro celou EU, jenž nahradí paralelní systémy jednotlivých členských států, a vyjasňuje pravidla pro žadatele i zaměstnavatele. Má dále přispět k pracovní mobilitě, protože usnadní postupy umožňující držitelům modré karty krátké služební cesty o délce do 90 dnů na území členských států, které systém modrých karet používají.

Návrh snižuje minimální výši mzdy tím, že vytváří pružný rámec, ve kterém mohou členské státy tuto výši přizpůsobovat situaci na svém trhu práce. Zajišťuje také vhodnější podmínky pro čerstvé absolventy a pro pracovníky z třetích zemí v oblastech, kde vládne nedostatek pracovních sil.

Komise věří, že nový systém modrých karet by měl díky přírůstku vysoce kvalifikovaných pracovníků, kteří do EU přijdou za prací, generovat pozitivní roční hospodářský dopad ve výši mezi 1,4 miliardy eur až 6,2 miliardy eur.

Text původně vyšel na blogu Martiny Dlabajové.