Z dopravy má jít méně emisí, vláda chystá plán pro čistou mobilitu

zdroj: Shutterstock; autor: phloxii

Evropská komise brzy přijde s novými cíli pro snižování emisí CO2 z automobilů, potvrdil dnes opět evropský komisař pro klima Miguel Arias Cañete. V EU se mimo jiné očekává nárůst počtu vozů na alternativní pohony. Kvůli tomu vláda finišuje s přípravou akčního plánu, který v příštích letech počítá hlavně s auty na stlačený zemní plyn a elektřinu.

Ještě letos má v Evropské unii začít práce na nových předpisech pro snižování emisí CO2, které vypouštějí automobily a další vozidla.  

„Ze silniční dopravy dnes pochází asi jedna pětina emisí CO2 v EU. Musíme se nadále snažit, aby se tyto emise snižovaly,“ řekl na dnešní konferenci v Bruselu evropský komisař pro klima a energetiku Miguel Arias Cañete.

Řidič může ušetřit tisíce eur, slibuje Komise.

Na snižování emisí v dopravě tlačí EU dlouhodobě. Pro nově vyráběná osobní auta byl do letošního roku stanoven cíl, podle kterého nesmí vypouštět víc než 130 gramů na ujetý kilometr. Pro dodávky platí do roku 2017 cíl 175 g/km.  

I na další roky mají oba typy vozidel stanoveny limity. Nové osobní vozy nebudou smět v roce 2020 vypouštět víc než 95 g CO2/km, nové dodávky se musí držet hranice 147g/km.

Ušetřit za palivo

Podle Komise to má pozitivní vliv nejen na životní prostředí, ale i na peněženky řidičů.

„Odhadujeme, že za dobu životnosti průměrného osobního auta může řidič díky novému cíli ušetřit za palivo až tři tisíce eur, pokud spotřebu srovnáme s úrovní stanovenou pro rok 2015,“ řekl dnes komisař.     

Zároveň oznámil, že Komise napevno počítá s novými závazky i po roce 2020. Do konce roku by měla vyhlásit veřejnou konzultaci, aby sesbírala názory zainteresovaných stran.

„Jakákoliv rozhodnutí o dalších požadavcích se budou zakládat na důkladném prozkoumání nákladů a přínosů,“ slíbil Cañete.

Čas alternativ

K čistější dopravě se chce EU dopracovat nejen zlepšováním klasických motorů, ale také díky zapojení alternativních paliv, jako je zemní plyn, elektřina nebo vodík.

Po členských státech proto žádá, aby vypracovaly národní plány, podle kterých se bude rozvíjet potřebná infrastruktura.

V Česku se příprava akčního plánu pro čistou mobilitu blíží ke svému závěru. V současné chvíli je dokument v mezirezortním připomínkovém řízení.

Vedle budování infrastruktury se zabývá i dalšími opatřeními, která mají alternativním pohonům usnadnit cestu na trh.

Nástup elektromobilů

„Existují dobré příklady, jak stát může čistou mobilitu podpořit například prostřednictvím slev na daních,“ uvedl člen představenstva ČEZ Ivo Hlaváč na nedávné konferenci k ochraně klimatu, kterou pořádalo velvyslanectví Francie v Praze.  

ČEZ v roce 2010 spustil pilotní projekt pro rozvoj elektromobility, v rámci kterého například buduje veřejné dobíjecí stanice. Zásadním problémem, který bude v Česku potřeba vyřešit, je podle Hlaváče dobudování páteřní sítě, na které se chce firma zaměřit.

„Klíčové jsou i automobilky. Záleží nejen na jejich ochotě nabízet širší škálu elektromobilů, ale také na tom, jaký prostor dají výzkumu a vývoji. To se týká především baterií,“ dodal.

V roce 2020 by podle něj v Česku mohlo jezdit asi sedm tisíc aut na elektřinu. Vyšší nárůst se pak čeká v následujících letech.

„Elektromobily jsou v současné době technologicky stále nedokonalé. Mluví se proto přibližně o roce 2025 jako bodu zlomu, kdy už budou běžné uživatele zajímat jak užitné vlastnosti vozu, tak jeho cena,“ řekl EurActivu v nedávném rozhovoru náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Plnicí stanice na CNG rostou

Dříve se s masivnějším nástupem počítá u aut na stlačený zemní plyn (CNG). „Odhaduje se, že v roce 2020 už budou automobily s tímto pohonem tvořit výraznou část vozového parku a lidé budou při nákupu nového vozu tuto technologii běžně zvažovat,“ uvedl náměstek.

U CNG se za bod zlomu považuje rok 2020, u elektromobilů rok 2025.

Síť plnicích stanic na CNG přitom v poslední době zaznamenává v Česku nárůst. „Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až sto, přičemž každý měsíc se otevírá kolem pěti nových stanic,“ sdělil nedávno novinářům CNG manažer E.ON Energie Jiří Lachout

V souvislosti s CNG se nyní řeší také pokračování zvýhodněné spotřební daně, která pro CNG v současnosti platí, ale která by se měla v budoucnu postupně blížit zdanění pro klasická paliva.

„Byli bychom rádi, kdyby nedošlo k nějakému skokovému zvýšení. V tom je odstrašující příklad Slovenska, kde se daň skokově zvýšila ze dne na den a zájem o nákup CNG vozů v podstatě ustal,“ řekl EurActivu Muřický.

Právě na rozvoj CNG a elektromobility se národní akční plán zaměřuje nejdřív. Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska pak počítá i s podporou zkapalněného zemního plynu (LNG) a v omezené míře také vodíku.

Autor: Adéla Denková