Vlaková jízdenka na jméno? Kvůli teroristům může EU zavést kontroly na železnici

Protiteroristický koordinátor EU Gilles de Kerchove; zdroj: Tiskové centrum Rady EU

Experti i politici budou v příštích týdnech řešit, jak posílit bezpečnost na evropských železnicích. Unie tak chce reagovat na srpnový útok v rychlovlaku směřujícím do Paříže. Jestli přijme nové bezpečnostní předpisy, o tom za měsíc rozhodnou ministři dopravy. Jednou z možností je, že by jízdenky obsahovaly údaje o cestujících a kontroloři ve vlacích by měli přístup k Schengenskému informačnímu systému. V rozhovoru pro EurActiv to uvedl protiteroristický koordinátor EU Gilles de Kerchove.

Vlakové jízdenky by v EU mohly nést povinně údaje o cestujících, kteří na ně cestují. Průvodčí by mohli mít přístup k Schengenskému informačnímu systému, aby tak snadněji zjistili, zda se ve vlacích nepohybují osoby podezřelé z terorismu. Zapracovat by se také mělo na bezpečnostním výzkumu.

To jsou jen některé nápady, které budou unijní ministři dopravy probírat na svém setkání 8. října v Lucemburku, uvedl v rozhovoru pro EurActiv evropský protiteroristický koordinátor Gilles de Kerchove.

Lidé, kteří na nádraží a ve vlacích pracují, by mohli procházet výcvikem.

Ve stejný den se v hlavním městě Lucemburska sejdou i ministři vnitra. EU tak reaguje na srpnový útok v rychlovlaku Thalys na trase Amsterdam-Paříž, který si vyžádal tři zraněné.

Nádražáci s výcvikem

„Existují různé způsoby, jak odhalit podezřelé chování na nádraží nebo ve vlaku. Lidé, kteří na nádraží a ve vlacích pracují, také mohou projít výcvikem,“ řekl redakci de Kerchove, který v Praze vystoupil v rámci bezpečnostního fóra Internal Security Forum Prague.

Zatím podle něj nelze přesně říci, jaká konkrétní opatření EU pro posílení bezpečnosti ve vlacích zavede. Teprve z debaty ministrů vyplyne, jestli bude Unie přijímat nové legislativní předpisy.

Pomoci by politikům měly i podklady od expertní skupiny Evropské komise pro bezpečnost pozemní dopravy, kterou komisařka pro dopravu Violeta Bulcová požádala, aby představila nejlepší opatření fungující v jednotlivých zemích. Skupina se schází na konci tohoto týdne.  

O vlakové bezpečnosti také na konci srpna jednali ministři vnitra a dopravy z osmi členských zemí společně se zástupci Švýcarska, evropským komisařem pro migraci, vnitřní věci a občanství Dimitrisem Avramopulosem, komisařkou Bulcovou a právě de Kerchovem.

Jako letadla? Těžko

Podle protiteroristického koordinátora by bylo jen velmi obtížné zavádět ve vlacích podobná bezpečnostní pravidla, jaká platí v letadlech.

„Všichni se shodneme, že nemá smysl zbytečně narušovat vlakovou dopravu, protože železnice je prostředek pro dopravu, který je velmi přátelský k životnímu prostředí. Chceme lidi motivovat k tomu, aby jezdili vlakem spíše než autem,“ vysvětlil redakci.

„Také měřítka jsou úplně jiná. Sedm milionů lidí cestuje vlakem každý den jen v samotném Německu,“ dodal. Příliš komplikované by prý navíc bylo rozlišování mezi vlaky, které se pohybují jen v rámci jednoho státu a které překračují národní hranice.

Přesto v oblasti vlakové dopravy zůstává velký prostor pro vylepšení bezpečnosti, dodal.

PNR jde do finále

Už dlouho EU řeší také lepší kontrolu v letadlové dopravě. Do trojstranných jednání mezi Evropskou komisí, členskými zeměmi a europoslanci teď míří směrnice o jmenné evidenci cestujících (Passanger name records – PNR).

Na její urychlené přijetí začaly členské státy tlačit po lednovém útoku na satirický list Charlie Hebdo. Předpis se ovšem dosud zdržoval v Evropském parlamentu, který má obavy o bezpečnost osobních dat.

Směrnice o jmenné evidenci cestujících má platit i pro lety uvnitř EU, říká de Kerchove.

Na základě směrnice by totiž měly letecké společnosti shromažďovat údaje o cestujících, kteří v letadlech směřují do nebo z EU. K nim by měly přístup bezpečnostní úřady. Směrnice by se měla týkat například jmen cestujících, údajů o zarezervovaných sedadlech, zavazadlech nebo způsobu platby.

„Je to důležité opatření, protože nám umožní v obrovském množství cestujících identifikovat podezřelé cestovní plány,“ uvedl de Kerchove. „Nepovede to k zatýkání lidí, ale pomůže to bezpečnostní služby upozornit na riziko, které si pak mohou vyhodnotit na základě dalších informací.“

Podle protiteroristického koordinátora by se směrnice měla zaměřovat i na lety uvnitř prostoru EU. S tím však nesouhlasí Parlament. Konečný výsledek tak pravděpodobně přinesou až aktuální trojstranná vyjednávání.

Autor: Adéla Denková 

HOMEAFFAIRS – Internal Security Forum Prague je první evropská platforma pro strategickou debatu o vnitřní bezpečnosti. Pořádá ji český think–tank Evropské hodnoty, který radí politikům v oblasti imigrace a boje proti islamismu. Gilles de Kerchove do Prahy přijel na jeho pozvání.