Útok ve vlaku Paříž-Amsterdam: Čekají Evropu nová bezpečnostní pravidla?

zdroj: shutterstock.com; autor: Hung Chung Chih

Po incidentu z minulého pátku, kdy muž původem z Maroka zranil ve vlaku na cestě do Paříže tři další cestující, vyvstaly otazníky nad bezpečností železniční dopravy v Evropě. V nejbližší době se proto sejdou evropští ministři, aby projednali možné budoucí změny. Ve hře jsou kontroly zavazadel i cestujících. Experti varují před přehnanými reakcemi.

Útok Maročana ve vlaku na trase Amsterdam-Paříž z pátku 21. srpna vyvolal pochyby o bezpečnosti evropské dopravy. Otázkou se proto budou zabývat ministři dopravy EU, a to na nejbližším zasedání Rady 8. října.

V pondělí to oznámil mluvčí Evropské komise Jakub Adamowicz. Pokud to bude považováno za nezbytné, je prý Komise ochotná navrhnout nová legislativní opatření, která by bezpečnost dopravy v EU zajistila.

Podle zpráv AFP z dnešního dopoledne se několik ministrů vnitra a dopravy zemí EU, jako je Francie, Belgie, Německo nebo Británie, sejde v Paříži již tuto sobotu.

Francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve řekl, že se budou zabývat konkrétními návrhy, které mají bezpečnostní opatření zpřísnit. „Musíme přezkoumat, zda jsme schopni zavést systém, který umožní, aby byly kontroly na letištích a ve veřejné dopravě, systematičtější a víc koordinované.“

Šestadvacetiletý muž Ajjúb Chazzání, který nastoupil do vysokorychlostního vlaku v Bruselu, začal střílet na cestující kolem sebe a jeho útok si vyžádal tři zraněné. Nikdo nebyl usmrcen zřejmě díky zásahu čtyř dalších cestujících, kteří střelce zneškodnili.

Po nevydařeném útoku začaly některé členské státy volat po přehodnocení Schengenské dohody, která upravuje volný pohyb osob po 22 členských státech EU, Švýcarskem, Norskem, Lichtenštejnskem a Islandem.

Experti varují před hysterií

Před teroristickým útokem z 11. září se žádné evropské právní předpisy zabezpečení dopravy nevěnovaly. Po událostech z roku 2001 EU přijala společná pravidla týkající se bezpečnosti letecké přepravy, na silniční či železniční se však nezaměřují žádná.

Podle dostupných informací by se setkání ministrů na říjnové Radě mohlo zabývat opatřeními, jako je využívání kamerového systému či kontroly zavazadel, ale i cestujících.

Experti však upozorňují, že přenesení bezpečnostních pravidel leteckých společností na železniční dopravu nemusí fungovat a varují před přehnanými reakcemi vyvolanými právě incidentem z minulého týdne.

Mnohá opatření mohou být podle jejich slov přijata na národní úrovni. Na té unijní by změna pravidel trvala mnohem delší dobu a mohla by být navíc odmítnuta s tím, že jsou příliš nákladná. Pokud by se nová opatření přeci jen podařila prosadit, s nejvyšší pravděpodobností by také došlo ke zpomalení přeshraniční dopravy.

Terorismus v Evropě

Francouzská policie útočníka dnes obvinila z několika trestných činů souvisejících s terorismem. Muž, který od roku 2007 žil ve Španělsku a od loňska ve Francii, byl delší dobu sledován tamními zpravodajskými službami. Na jaře se podle obžaloby také pokoušel dostat do válkou zmítané Sýrie, kam evropští džihádisté odjíždějí na výcvik.

Kvůli obavám z tzv. zahraničních bojovníků, kteří v Evropě mohou páchat teroristické útoky, EU zpřísňuje bezpečnostní opatření. Podle francouzského ministra vnitra se zhruba 840 těchto zahraničních bojovníků z konfliktních zón v Sýrii a Iráku do EU vrátilo, z nich cca 140 právě do Francie.

Po lednovém útoku na satirický list Charlie Hebdo v Paříži evropští lídři například tlačí na prosazení tzv. jmenné evidence cestujících (PNR), která má přispět ke sledování teroristů využívajících leteckou dopravu v rámci zemí EU. Návrh totiž počítá se shromažďováním informací o cestujících. To je také důvod, proč PNR zatím přijato nebylo – Parlament má totiž obavy o ochranu jejich osobních dat.

Autor: Eliška Kubátová s využitím EurActiv.com