Proti ruské propagandě tu máme veřejnoprávní média, říká premiér Sobotka

zdroj: Shutterstock; autor: eldar nurkovic

V Bruselu se pomalu rodí plán, jak bude EU bojovat s ruskou propagandou. Bohatým ruským médiím a proruským trollům se čelí těžko. EU ale plánuje, že podpoří například média v unijních i mimounijních zemích na východě Evropy, která už v současné době pracují. Přímo v Česku podle premiéra Sobotky proti ruské propagandě působí média veřejné služby.

Jen těžko lze soupeřit se zpravodajskými stanicemi a zábavnými pořady, za kterými stojí několikamiliardová podpora z Kremlu. Stejně tak se lze těžko vypořádat s proruskými trolly, kteří působí na sociálních sítích, připouštějí unijní experti.

Přesto se EU snaží přijít na způsob, jak minimalizovat dopady ruské propagandy, která získává stále větší rozsah v souvislosti s válkou na Ukrajině.

Bruselská jednotka

V Bruselu začíná v těchto dnech pracovat komunikační tým, jehož úkolem je působit proti ruským dezinformačním kampaním. Podle informací agentury Reuters se skládá z více než desítky odborníků z oblasti public relations a komunikace.

Premiér Sobotka: „Vede se tu informační válka, ve které je Rusko velmi aktivní.“

EU se přitom chce vyvarovat vytváření „kontrapropagandy“. „Bojovat proti ruské propagandě jejími vlastními zbraněmi by nebylo efektivní, a také to není proveditelné,“ cituje Reuters jednoho z evropských úředníků.

„Protipropagandistická jednotka“ tak má spíše kontrolovat a opravovat chybné nebo lživé zprávy a poskytovat vyvážené informace. K tomu má využívat články, komentáře, fact sheety nebo infografiky, které budou vznikat i v ruském jazyce.

Být atraktivnější než Rusko

Uvažuje se také o vzniku ruskojazyčného vysílání. Jeho cílovou skupinou by mohli být Rusové žijící na území bývalých sovětských států, jako jsou baltské země.  

„Publikum má několik vrstev. Jednak máte publikum v Rusku, na Ukrajině a v zemích bývalého sovětského impéria. Ruské propagandě je však vystavena i evropská veřejnost a i ta, samozřejmě v různé míře, podléhá pseudoargumentům, které slyšíme,“ řekl EurActivu v minulosti český velvyslanec při EU Martin Povejšil.

Nemusela by ovšem vznikat úplně nová média. EU už nyní prostřednictvím grantů a technické pomoci podporuje některé stanice na svém území i mimo něj. Teď by pomoc mohla částečně navázat na boj proti ruské propagandě.

Další postup má určit vysoká představitelka EU pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku Federica Mogheriniová, která má do června připravit takzvaný akční plán pro strategickou komunikaci.

Naše zbraň – veřejnoprávní média

Na nedávném bruselském summitu EU se na tom shodli lídři členských zemí. Unijní státy se mají na vytváření akčního plánu přímo podílet. Některé z nich vyslali své experty i do zmíněného komunikačního týmu.

Bude v tom aktivní i Česko? „To, co je v závěrech Evropské rady, je skutečně úkol pro paní Mogheriniovou, která by měla koordinovat postupy v rámci EU,“ řekl novinářům na konci evropského summitu český premiér Bohuslav Sobotka.

Každý členský stát podle něj může zajistit, aby měli k objektivním informacím přístup lidé na jeho území.

„Vede se tu informační válka, ve které je Rusko velmi aktivní. Tyto aktivity jsou dnes vnímány i v institucích EU. Je důležité, abychom našim občanům garantovali přístup k nezkresleným a vyváženým informacím prostřednictvím médií veřejné služby, na která nemají vliv žádné finanční skupiny, nebo dokonce zahraniční finanční skupiny,“ dodal.

Autor: Adéla Denková s využitím EurActiv.com