Německo chce zpoplatnit dálnice navzdory kritice EU

dálniční poplatky

@ Pixabay

Evropská komise vyjednává s Německem kompromis týkající se zpoplatnění dálnic. Nový systém by totiž znevýhodňoval zahraniční řidiče.

Plánovaný systém dálničního mýtného v Německu pobouřil Evropskou komisi. O výši a výběru dálničních poplatků sice rozhodují státy samy, návrh německé vlády je však podle Komise v rozporu s evropskými normami. Dálniční poplatky v Německu by se nově vztahovaly na všechna osobní auta, řidiči vozidel registrovaných v Německu by však měli nárok na kompenzaci poplatků skrze jejich odečet z daní. Evropská komise tento návrh označila za diskriminační.

Německá vláda původně chtěla zavést nový systém výběru poplatků i přes nesouhlas EU. V září ale Komise podala na Německo žalobu a diskriminaci řidičů měl řešit Soudní dvůr EU. Obě strany však nyní hledají kompromis.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt se chce s Komisí co nejdříve dohodnout na přijatelném řešení. Tím by mohlo být zavedení kompenzace dálničních poplatků pouze pro řidiče ekologických vozidel, a nikoli pro všechny německé řidiče.

Dobrindt si za poplatky stojí, minulý pátek ale prohlásil, že mýtné bude zavedeno pravděpodobně až v dalším volebním období, tedy na podzim příštího roku.

Dálniční poplatky se liší stát od státu

Členské státy se odlišují jak ve způsobu výběru poplatků, tak i v jejich výši. EU trvá pouze na stejných podmínkách pro všechny evropské řidiče. V současné době Unie reguluje pouze poplatky pro vozidla nad 3,5 tuny, a to směrnicí z roku 1999.

Zatímco v České republice je nutné zakoupit si dálniční známku, jiné státy vybírají poplatek za průjezd dálnicemi prostřednictvím mýtných bran či skrze elektronický systém.

Dálnice v EU

Dálnice v EU

Europoslanec Zdechovský navrhuje evropskou dálniční známku

O zjednodušení při placení dálničních poplatků v zahraničí usiluje europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL, EPP). Zdechovský chce znovu obnovit jednání o tzv. evropské dálniční známce.

Jednalo by se o doplňkovou službu, která by umožňovala řidičům zakoupit na internetu dálniční známku platnou po celé EU. Poplatky by se shromažďovaly na jednom účtu, ze kterého by byly peníze přeposílány státům na základě toho, kolik kilometrů dálnic do projektu poskytly. Financování a transparentnost služby by měly být předmětem společného jednání.

„Legislativa a studie dopadů jsou hotové, ale chybí konečné dohody s jednotlivými státy a dořešení technický záležitostí jako například, kdo by službu spravoval, jak by rozděloval peníze a co by jednotlivé státy musely pro její zavedení učinit,“ vysvětluje Zdechovský.

Před lety se společná dálniční známka neprosadila

Evropský parlament se dálničním známkám věnoval již před třemi lety. Výbor pro dopravu a cestovní ruch se ale shodl na tom, že o poplatcích by měly rozhodovat členské státy.  „Myslím, že členské státy by měly mít nadále možnost stanovovat a vybírat poplatky za využívání jejich infrastruktury,“ uvedl zpravodaj usnesení Jim Higgins (EPP). Zpráva dále argumentuje, že EU by měla před systémy dálničních známek upřednostňovat systém s poplatky za ujetou vzdálenost, který je mnohem spravedlivější.

Zdechovského návrh by však do národních systémů nezasahoval. „Chceme vyzvat Evropskou komisi, aby tento projekt byl znovu obnoven a dotažen do zdárného konce tak, aby začala evropská dálniční známka co nejdříve platit. Hodlám Komisi položit otázku, proč dále na projektu nepracuje. Je to jedna z věcí, která může lidem ukázat, že Evropská unie v řadě oblastí pomáhá,“ říká Zdechovský.