Linka 112 by mohla posílat zprávy o terorismu a katastrofách

© Shutterstock / J.Wylegala

Celoevropské tísňové volání 112 známe asi všichni. Europoslanci však mají s touto linkou velké plány. V budoucnu by se nám tak mohlo stát, že nám od „sto dvanáctky“ přijde SMS zpráva varující před hrozící katastrofou či teroristickým útokem. Už od dubna pak na tuto linku bude v případě nehody povinně a hlavně automaticky volat každé nové auto.

Poslanci Evropského parlamentu přišli během října s návrhem, kterým rozšířili už tak velice obsáhlý telekomunikační balíček. Posvítit si v příštích měsících totiž chtějí i na větší využití tísňové linky 112.

Celoevropské tísňové volání zná asi každý. V případě potřeby se díky němu rychle spojíme s policií, záchrannou službou či s hasiči. Poslanci by však chtěli, aby bylo možné známé číslo 112 využívat i opačným směrem, a to v rámci rozesílání varovných SMS zpráv občanům v případě hrozícího nebezpečí. Využít by se k tomu mělo zejména automatického zjištění polohy lidí pomocí jejich mobilních telefonů.

Ochrana před katastrofami i terorismem

„Jde o návrh povinného systému veřejného varování prostřednictvím telefonů, což je v podstatě tísňová linka 112 obrácená naruby. Příjemcem zde totiž není zmíněná tísňová linka, ale přímo osoby, které mohou být v ohrožení – ať už třeba nějakou přírodní katastrofou nebo teroristickým útokem,“ upřesnil pro server EurActiv český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL, EPP).

„Lidé pohybující se v dotčené oblasti by tak v případě hrozby byli upozorněni prostřednictvím SMS zprávy na nebezpečí, které jim hrozí. Takový systém varování by měl být podle návrhu povinně zavedený v každé členské zemi EU,“ dodal.

Zdechovský: Jde o návrh povinného systému veřejného varování prostřednictvím telefonů, což je v podstatě tísňová linka 112 obrácená naruby.

Využití v krizových momentech však není jedinou změnou, kterou poslanci v rámci „stodvanáctky“ plánují.

„Druhý návrh by měl zajistit, aby příslušná centrála 112 automaticky přijala přesné GPS informace o poloze volajícího. V momentě kdy vytočíte 112, by tato linka obdržela zprávu, odkud voláte,“ uvedla pro server EurActiv česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO, ALDE).

„Speciálně v hůře dostupných oblastech je udání přesné polohy volajícího velmi komplikované. V některých případech je vše ztíženo například i zdravotním stavem člověka, který volá o pomoc. Proto sami záchranáři takovou možnost vítají, šetřila by jim čas a peníze a zejména by zvýšila šance na rychlou a účinnou pomoc. Lokalizace podle telefonu volajícího bývá totiž často velmi nepřesná,“ dodala.

Každé auto bude mít od dubna povinně systém eCall

Zmíněný návrh je vedle snahy o regulaci cen mezinárodních hovorů součástí několika iniciativ, které evropští poslanci formulovali v rámci změny směrnice stanovující Evropský kodex pro elektronické komunikace. Ten je součástí širších snah Evropské komise o reformu telekomunikací v EU, tedy zmíněného telekomunikačního balíčku, který vedle kodexu zahrnuje i tzv. iniciativu WIFI4EU nebo akční plán pro zavedení sítě 5G v celé EU.

Charanzová: Druhý návrh by měl zajistit, aby příslušná centrála 112 automaticky přijala přesné GPS informace o poloze volajícího.

„Telekomunikační balíček je komplexní materiál přicházející s celou řadou návrhů, v mnoha směrech zajímavých i pro spotřebitele. Namátkou jde například o lepší přehlednost nabídek jednotlivých operátorů nebo o zjednodušení smluvních podmínek včetně povinnosti operátorů doplnit smlouvy o přehled toho nejpodstatnějšího na jednu stranu A4. Balíček však počítá i s pokrytím hluchých míst na mapě internetem či se zmíněným lepším využitím linky 112,“ uvedla Charanzová.

Volající auta

V souvislosti s tísňovou linkou 112 je však podle Zdechovského důležité zmínit ještě jednu novinku, která je již schválená a není součástí navrženého telekomunikačního balíčku. Jedná se o systém eCall, který v sobě bude mít od 1. dubna 2018 povinně zabudovaný každý nově vyrobený automobil uvedený na evropský trh.

Systém eCall je vlastně samočinné, automatické nouzové volání, které v případě automobilové nehody samo vytočí tísňovou linku 112. Součástí datového souboru, který systém odešle směrem k integrovanému záchrannému systému, je například čas nehody, aktuální poloha automobilu a směr jeho jízdy. Systém si ale všímá i počtu zapnutých bezpečnostních pásů (tím záchranáři určí, kolik osob se ve vozidle nachází) a je napojen i na systém airbagů. Odesílá se však i výrobní číslo vozidla, a to zejména z důvodu informací ohledně bezpečnostních systémů vozidla a jejich umístění. K operátorovi by tyto údaje měly dorazit během čtrnácti až sedmnácti sekund od nehody.

Zdechovský: Od systému si slibujeme snížení počtu obětí dopravních nehod o přibližně 10 procent ročně.

„Od systému si slibujeme snížení počtu obětí dopravních nehod o přibližně 10 procent ročně. V loňském roce se v ČR stalo 98 864 nehod, při nichž bylo usmrceno 545 lidí, nový systém tak dává naději více než padesáti Čechům, protože včasné informování záchranných složek hraje v těchto případech zásadní roli,“ upozornil Zdechovský.

Povinný systém eCall europoslanci schválili již v dubnu roku 2015. Na přizpůsobení výroby tak automobilky měly necelé tři roky.