Limit pro podíl biopaliv v dopravě dostal v Evropském parlamentu zelenou

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: ponsulak

Téměř před rokem navrhla Evropská komise limit pro využívání biopaliv první generace v dopravě. Nyní jsou změny ve směrnici o obnovitelných energiích opět blíže ke schválení. Návrh včera podpořil Evropský parlament. Limit by ale měl být podle europoslanců o něco volnější. Projednávání přitom ještě může hodně ovlivnit pozice členských zemí, které zatím ve společném postoji nemají jasno.

Europoslanci včera (11. září) během plenárního zasedání ve Štrasburku schválili limit pro využívání biopaliv z potravinářských a energetických plodin. Na spotřebě energie v celoevropské dopravě by se podle nich měla tato biopaliva do roku 2020 podílet 6 %. Podle původních plánů to přitom mělo být 10 %.

S návrhem na zastropování spotřeby biopaliv tzv. první generace přišla minulý rok v říjnu Evropská komise (EurActiv 16.10.2012). Podle výsledků různých studií totiž jejich vliv na životní prostředí pravděpodobně není tak pozitivní, jak se očekávalo. Mohou za to zejména tzv. nepřímé změny využití krajiny (Indirect Land Use Changes – ILUC, viz např. EurActiv 10.7.2013). Obavy panují také ze zvyšování cen potravin (EurActiv 5.9.2012).

Komise ve svém říjnovém návrhu počítala s limitem ve výši 5 % spotřeby energie v evropské dopravě. Parlamentní výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI) požadoval, aby podíl biopaliv první generace nepřekročil do roku 2020 hranici 5,5 %, výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) pak podporoval strop ve výši 6,5 %.

„Nemůžeme se držet politiky, která má tak negativní efekt na jižní státy a na ceny potravin. Parlament nakonec hlasoval pro přijatelný strop,“ shrnula výsledek hlasování francouzská europoslankyně Corrine Lepageová (ALDE), která danou legislativu v Parlamentu vedla jako zpravodajka.

Zákonodárci také podpořili návrh, aby energetické společnosti od roku 2020 započítávaly do bilance biopaliv první generace také nepřímé emise způsobené jejich výrobou. To by mělo bránit v dalším využívání takových surovin, jako je olej z řepky, palmový nebo sójový olej. Ty mohou být podle podkladů Komise pro životní prostředí v konečném výsledku dokonce škodlivější než klasická nafta.   

Podporu by naopak měla získávat vyspělejší biopaliva, která se vyrábí například z vodních řas nebo ze zemědělského odpadu. Do roku 2020 by se tato biopaliva měla na spotřebě energie v dopravě podílet 2,5 %.

Vyhánět čerta ďáblem  

Zprávu včera v prvním čtení podpořilo 356 poslanců, 327 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování. Zpravodajka nicméně nezískala dost hlasů pro mandát k zahájení jednání se členskými zeměmi. Ty by měly svou společnou pozici teprve finalizovat. Pokud se jejich postoj bude výrazněji lišit od výsledku prvního čtení v Parlamentu, bude muset legislativa projít ještě druhým čtením. Členské země jsou přitom návrhu Komise nakloněny méně než Parlament a požadují volnější limity.

Jak naznačuje výsledek hlasování, ani v Parlamentu přitom nepanuje jednoznačný názor.  „To, že si levicový a zelený blok začal uvědomovat problémy spojené s biopalivy, je dobře. Místo nápravy a zrušení regulací ale chtějí vyhánět čerta ďáblem a platné normy ještě dále utužit a rozšířit. Přesně tak si totiž musíme vysvětlit započítávání faktoru ILUC do celkových emisí CO2,“ sdělil novinářům český europoslanec a člen výboru pro životní prostředí Miroslav Ouzký (ECR).

Metodika, kterou pro výpočet faktoru ILUC hodlá Evropská komise používat, je podle něj snadno zpochybnitelná a nemůže sloužit jako podklad legislativy. Neexistuje totiž zatím spolehlivá cesta, jak emise ILUC jednoznačně změřit, tvrdí europoslanec.

Další člen ENVI, europoslanec Pavel Poc (S&D) naopak změnu pravidel podporuje. Změna směrnice by podle něj měla urychlit přechod k nové generaci biopaliv a především by měla minimalizovat dopady faktoru ILUC.

„Nezávislé studie potvrdily, že jev nepřímé změny půdy skutečně existuje a že může v důsledku zvýšit uhlíkovou stopu biopaliv až do té míry, že mají dokonce horší bilanci než některá tradiční fosilní paliva. Proto bylo naprosto zásadní, aby byl faktor nepřímé změny ve využívání půdy tentokrát začleněn do právních předpisů EU. To se i přes odpor pravice podařilo,“ píše ve své tiskové zprávě Poc.