Komise zveřejnila závěry k případu VW, firma mohla pro zákazníky udělat víc

© Pixabay

Evropská komise a národní úřady pro ochranu spotřebitele zveřejnily závěry týkající se svolání 8,5 milionu automobilů, ke kterému skupina Volkswagen v EU přistoupila po skandálu „Dieselgate“.

Evropská komise dnes kritizovala německou automobilku Volkswagen za její přístup k evropským spotřebitelům v souvislosti s aférou označovanou jako Dieselgate. Společnost podle evropské exekutivy neposkytla uživatelům v EU plné záruky, že úpravy po aféře svolaných 8,5 milionu osobních automobilů nemají vliv na výkonnost vozů.

„Společnost VW splnila akční plán, který mi přislíbila, ale to bylo všechno. Znovu se tak ukazuje, že je zapotřebí zajistit přísnější pravidla pro nápravu v jednotlivých případech v EU, včetně hromadných žalob,“ komentovala dnes situaci komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová.

Právě ona se v Unii snažila Volkswagen dotlačit k tomu, aby byl ke svým evropským zákazníkům vstřícnější poté, co se v září 2015 v USA provalila aféra s úpravami software pro měření emisí. Za oceánem firma zákazníky odškodnila. V Evropě až o rok později slíbila, že dotčená auta opraví, spotřebitele bude řádným způsobem informovat a celá věc jim nezpůsobí dodatečné nepříjemnosti.

Komisařka Jourová k Dieselgate: Odškodnění by bylo pro VW likvidační, lepší by byl nefinanční bonus

„Nikdy jsem se netajila tím, že beru v úvahu, že Volkswagen zaměstnává 600 tisíc lidí a že je to nejvýznamnější automobilová firma v Evropě. Není to ale primární důvod, proč jsem po ní nechtěla peníze. Nechtěla jsem je, protože nemám kompetence k tomu, jak škodu vyčíslit,“ říká v rozhovoru pro EurActiv evropská komisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová. Jaký postup v aféře Dieselgate navrhuje?

Evropská komise dnes společně s úřady pro ochranu spotřebitele členských zemí Unie zveřejnila závěry týkající se aféry. Svolání aut, kterých bylo zatím upraveno okolo 80 procent, pokládá za pozitivní vývoj. Firma se také zavázala, že bude nadále poskytovat bezplatné aktualizace a související faktickou záruku při řešení případných problémů, a to až do konce roku 2020.

Snazší odškodnění a lepší vymahatelnost spotřebitelských práv napříč hranicemi, slibuje Komise

Spotřebitelské organizace by mohly místo advokátů pomáhat při vymáhání odškodnění za nekalé obchodní praktiky. Některým z nich se to ale nelíbí.