Komise: členské státy musí zlepšit fungování tísňového čísla 112

112, telefon, tísňová volání

Evropská komise včera vyzvala členské státy, aby zlepšily fungování tísňových volání na číslo 112. Na toto tísňové číslo je možné se dovolat ve všech státech EU. Podle Komise ale často nefunguje tak, jak by mělo a v některých zemích občané ani nevědí o jeho existenci. Jde přitom často o lidské životy.

Na tísňové číslo 112 je možné se dovolat jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu ve všech členských zemích EU. Ve skutečnosti ale často dochází k problémům. Některé země zatím neuvolnily finanční zdroje k tomu, aby se volající mohl dorozumět s operátorem v požadovaném počtu jazyků. V jiných členských státech zase není zajištěna odpovídající technologie k určení místa volajících z mobilního telefonu. Největším problémem ale je, že v mnoha zemích lidé ani nevědí, že tato služba existuje.

Tento nedostatek včera kritizovala komisařka pro informační společnost a média Vivian Redingová. „Celoevropské číslo tísňového volání není v žádném případě jakýsi nadbytečný luxus, ale naprostá nutnost. Jaké číslo vytočí britský turista, když potřebuje sanitku na dovolené v Řecku? Jaké číslo vytočí turista z mobilního telefonu, když bude mít nehodu ve Švédsku nebo když chce v Praze hlásit požár v hotelu? Musíme se rozloučit s tím, že číslo tísňového volání 112 vypadá jako jedno z nejlépe střežených tajemství Evropy. A je nutné, aby vlády uvolnily nezbytné prostředky a aby se používání tohoto čísla stalo službou, na kterou se lze spolehnout. V souvislosti s touto službou si nemůžeme dovolit neúspěch. Pokud nebudeme jednat hned, mohlo by dojít k prodloužení času odezvy v tísni, a tím k ohrožení lidských životů,“ uvedla komisařka.

Zavedení jednotného čísla 112 má občanům usnadnit řešení problematické situace v zahraničí. Bez ohledu na to, kam jedou, musí si pro případ nouze pamatovat jedno jednoduché číslo. I když funguje již několik let, občané stále spíše používají čísla, na které jsou zvyklí ze svých domovských zemí.