Komise chce vnést nový vítr do přípravy strategie pro jednotný digitální trh

zdroj: ShutterStock.com; autor: Oleksiy Mark.

Snadnější doručování přeshraničních zásilek, modernizace autorských práv či zamezení blokování služeb na základě zeměpisné polohy (geo-blocking). To jsou některé z bodů, na které se chce Evropská komise zaměřit v nové strategii pro jednotný digitální trh. Dokument by měl být schvalován v květnu. Na jeho přípravě se podílí i česká eurokomisařka Věra Jourová.

„S 28 různými soubory předpisů pro telekomunikační služby, autorské právo, zabezpečení IT systémů a ochrana údajů nemůže Evropa stát v čele digitální revoluce,“ řekl včera (25. března) komisař pro digitální ekonomiku a společnost Günther Oettinger poté, co s dalšími komisaři diskutoval priority nové strategie pro jednotný digitální trh. Ta by měla být přijata již v květnu.

Projektový tým Komise, jehož členem je kromě německého komisaře i jeho česká kolegyně Věra Jourová (spravedlnost, ochrana spotřebitele a rovnost žen a mužů), vybral tři hlavní oblasti, na které by se měla Komise během svého pětiletého mandátu zaměřit.

Bude se jednat o lepší přístup k digitálnímu zboží a službám pro spotřebitele a podniky, formování vhodného prostředí pro rozvoj digitální sítí a služeb a vytvoření evropské digitální ekonomiky a společnosti.

Zásilky, TV a autorské právo

Občané EU využívají internet každý den, stále ale narážejí na nejrůznější překážky, které jim znesnadňují běžný život či podnikání. Podle statistik Komise v současnosti pouze 15 % spotřebitelů nakupuje online z jiné země EU. Důvodem je i to, že poplatek za doručení zásilky převyšuje cenu samotného výrobku.

Velkou překážkou, kterou je do budoucna třeba odstranit, je i blokování služeb na základě zeměpisné polohy (tzv. geo-blocking). Spotřebitelé tak nemohou bez žádného vysvětlení třeba poslouchat zahraniční rádio či sledovat TV kanál. Často bývají přesměrování na lokálního poskytovatele či obchod, který má ale jiné ceny.

Komise chce rovněž modernizovat autorské právo a zjednodušit režimy DPH, které jsou pro přeshraniční online obchod zásadní. Náklady spojené s DPH, které vznikají v důsledku existence různých požadavků, jsou totiž odhadovány na 80 miliard eur.

Transparentnost a ochrana dat

Všechny digitální služby, aplikace a obsah závisejí na vysokorychlostním internetu a zabezpečených sítích. Kromě investic do infrastruktury je podle Komise potřeba projít existující telekomunikační a mediální legislativu a ujistit, že reaguje i na „novinky“, a urychlit zavádění nejnovějších 4G technologií.

Komise se chce zabývat i online platformami, tj. vyhledávači, sociálními médii či třeba obchody s mobilními aplikacemi. Důležitá je transparentnost, která zvýší důvěru v tyto služby u spotřebitelů, a také ochrana jejich osobních dat (agenda české eurokomisařky Věry Jourové).

V neposlední řadě je nutné urychlit vznik standardů pro nové technologie a také pro velkoobjemová data (big data). Komise se chce soustředit i na cloud computing, jehož využití neustále roste. V roce 2020 má jeho podíl vzrůst z 20 % v roce 2013 na 40 %.

„Potřebujeme evropský trh, kde se můžou úspěšně rozvíjet nové obchodní modely, aby začínající firmy mohly růst a aby průmysl využíval internet věcí. A občané budou také muset investovat do svých dovedností a IT – v zaměstnání nebo ve volném čase,“ dodal komisař Oettinger.

Autor: Lucie Bednárová