Jako komisařka pro vesmír může mít Jourová významnou pozici, říká „pan Galileo“

Ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová; zdroj: Úřad vlády ČR.

„Vesmírné aktivity a vývoj technologií, to je spojení s budoucností,“ říká náměstek ministra dopravy a vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš. Pokud česká kandidátka na eurokomisařku skutečně získá portfolio dopravy a vesmíru, může Česku řada zemí závidět, tvrdí. Nejde podle něj „jen“ o vědu, ale o konkurenceschopnost a byznys.

Česká kandidátka na eurokomisařku Věra Jourová by mohla v týmu Jeana-Clauda Junckera dostat na starost portfolio nazvané „doprava a vesmír“. EurActiv včera informoval o uniklém dokumentu, který takovou možnost ukazuje. Podle nových informací redakce je takový výsledek stále pravděpodobnější, i když finální rozhodnutí ještě nepadlo.

Jestli bude nová eurokomisařka řídit tuto oblast, získalo Česko ve vyjednáváních dobrou pozici, myslí si řada politiků, které EurActiv oslovil. Jde prý o silné portfolio. Nejen proto, že Komise rozhoduje třeba o transevropských dopravních sítích, ale řídí také vesmírné projekty, jako je navigační systém Galileo nebo systém pro pozorování země Copernicus.  

Konkurovat USA a Číně

Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů pro konkurenceschopnost, zdůraznil náměstek ministra dopravy a vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš. „Tuhle kombinaci může české eurokomisařce řada evropských států závidět. Několik lidí z Evropy už mi kvůli tomu i volalo,“ řekl EurActivu.  

„V globálním hospodářském systému potřebujete zvládat tři základní věci: umět určit svou pozici, mít možnost monitorovat okolí a moci komunikovat. Aby mohly hospodářské jednotky jednat podle vlastního rozhodnutí, musí ty možnosti mít. Bez toho se neobejde ani Evropa, pokud chce konkurovat Spojeným státům, Číně nebo Rusku,“ vysvětluje.

Kosmické aktivity navíc podle něj mají vazbu na všechna hospodářská odvětví. „Vesmír, to je byznys,“ říká. „Přes satelity dnes fungují telefony, televize, navigace. Bez kosmických technologií by například nebylo možné vyvíjet bezpečnější dopravu,“ uvádí příklady.

Máme Galileo

Portfolio dopravy a vesmíru by mohlo Česko podle jeho názoru získat i díky tomu, že má pověst země, která se o tuto oblast zajímá. V Praze ostatně sídlí administrativní centrum Galileo Supervising Authority (GSA), které má řídit právě provoz evropského navigačního systému Galileo.

„Od roku 2008 jsme členy Evropské vesmírné agentury (ESA), kam jsme vstoupili jako první země bývalého východního bloku,“ uvádí Dobeš další příklad.

Pokud by se Jourová komisařkou pro dopravu a vesmír opravdu stala, může podle něj například ovlivňovat vztahy mezi EU a právě ESA. Agentura není součástí evropských institucí, ale s Unií úzce spolupracuje.

„ESA bude volit nového generálního ředitele a během příštích dvou let se bude diskutovat o novém nastavení vztahů s EU. To by mohla paní Jourová ovlivňovat, což je velmi důležitá věc,“ říká Dobeš.

Logická vazba

Propojení oblasti dopravy a vesmírných aktivit bude v Junckerově Komisi změnou oproti současnému nastavení. Nyní patří oblast vesmíru pod komisaře pro průmysl a podnikání. Tím byl do konce června Ital Antonio Tajani (v současné době již europoslanec), který byl ovšem mezi lety 2008 a 2010 právě komisařem pro dopravu. Spolu s jeho přesunem „na průmysl“ se pak přesunulo i „vesmírné portfolio“.

„Je to logická vazba,“ říká ke spojení obou oblastí Karel Dobeš. „Evropské vesmírné projekty se mají více zaměřit na aplikace. Většina aplikací je přitom v dopravě,“ vysvětluje.    

Také v České republice má vesmírné aktivity „pod palcem“ ministerstvo dopravy, podobně jako v Rakousku nebo Německu. „V Německu je ministerstvo dopravy odpovědné za Galileo a Copernicus, i když za všeobecné kosmické aktivity odpovídá ministerstvo hospodářství,“ vysvětluje náměstek.

I proto už ministerstvo hlásí, že pokud bude mít česká kandidátka zájem, chce jít poskytnout všechny informace, které by měla jako potenciální komisařka pro dopravu a vesmír mít. Například proto, aby úspěšně přestála „grilování“ v Evropském parlamentu.  

„Doufejme, že bude paní Jourová dobře připravena. Jako náměstek ministra dopravy mohu říci, že uděláme všechno pro to, aby připravena byla,“ uzavírá Dobeš.

Autor: Adéla Denková