Evropský inovativní projekt na výrobu baterií za 2,9 miliardy eur dostal od Komise zelenou. Česko se ho neúčastní

© EPA/BMW AG/HO 2008

Dosud největší společný projekt výroby baterií financovaný dvanácti zeměmi Evropské unie získal svolení Evropské komise (EK). Unijní exekutiva dospěla k závěru, že veřejné investice v celkovém objemu 2,9 miliardy eur (755 miliard Kč) neporušují pravidla pro státní podporu firem.

Oznámila to dnes místopředsedkyně EK pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Do projektu, který má mimo jiné snížit závislost Evropy na dovozu z Číny, se zapojí desítky podniků včetně Tesly, BMW či Fiat Chrysler.

Ve snaze o ekologicky šetrnější průmysl a dopravu Komise v roce 2017 rozhodla podpořit spojování států a soukromých firem při velkovýrobě baterií pod hlavičkou Evropské bateriové aliance. O rok později následoval Strategický akční plán pro baterie.

V době rychle rostoucí poptávky po článcích do elektromobilů či dalších strojů poháněných elektřinou se následně 12 zemí (Německo, Francie, Itálie, Belgie, Řecko, Španělsko, Rakousko, Švédsko, Finsko, Polsko, Slovensko, Chorvatsko) dohodlo na společném podniku. Jeho cílem je přilákat až devět miliard eur soukromých investic.

„Tento pan-evropský projekt pomůže v revoluci bateriového trhu, protože se zaměřuje na novou generaci baterií. Zároveň podpoří naši strategickou autonomii v sektoru, který hraje důležitou roli v evropské zelené tranzici a naší trvalé odolnosti,“ uvedl dnes místopředseda Komise Maroš Šefčovič, který je v unijní exekutivě mimo jiné zodpovědný za Evropskou bateriovou alianci.

https://twitter.com/MarosSefcovic/status/1354103249981345793

Podle něj bude mít inovativní projekt vliv i na státy, které se ho bezprostředně neúčastní a může tak zároveň pomoci vytvořit až 18 tisíc nových pracovních míst napříč unijní sedmadvacítkou.

Souhlas od Komise

Podmínkou úspěšného rozjezdu projektu bylo, že ho schválí Komise, která zjišťovala, zda projekt nepoškodí konkurenční prostředí.

„Tento projekt je příkladem, jak může ochrana hospodářské soutěže fungovat ruku v ruce s inovacemi a konkurenceschopností. Když umožní průlomové inovace a přitom zajistí, aby se k přilákání soukromých investic využily omezené veřejné zdroje a minimalizovalo narušení konkurence,“ uvedla Vestagerová.

EU podle ní schvaluje takto velký projekt i proto, že pro jednotlivé státy či firmy by podobně inovativní podnik mohl být velmi riskantní. Komise zároveň ocenila, že projekt přispívá ke společným zájmům a zamýšlí rozvíjet nové technologie a procesy.

Na podporu od států podílejících se na projektu mají podle Komise nárok čtyři desítky zapojených firem, od začínajících podniků po velké automobilky či výrobce baterií. Vedle zmíněných společností k nim patří například VARTA, Solvay či Borealis. Projekt by měl fungovat do roku 2028 a podílet se na něm mají i výzkumné instituce či univerzity.

Rozjezd elektromobility se neobejde bez podpory

Elektromobilita je jednou z nevyhnutelných cest, jak v nejbližších letech dosáhnout na ambiciózní cíle ve snižování emisí v EU. Přechod od spalovacích motorů však není snadný a výrobci i státy se proto musí snažit elektromobilitu různými kroky pro řidiče zatraktivnit.

Jedná se o třetí projekt tzv. evropského společného zájmu a druhý v oblasti baterií. První taková iniciativa byla ze strany Komise schválena již na konci roku 2019.

„Před třemi lety byl unijní bateriový průmysl minimální. Dnes je Evropa globálním bateriovým hotspotem. Do roku 2025 chceme v rámci naší evropské bateriové alianci zajistit, aby se každý rok vyrobilo alespoň šest milionů elektromobilů. To bude ale vyžadovat spolupráci zhruba 300 partnerů z průmyslu i výzkumného sektoru,“ dodal dnes Šefčovič.

https://twitter.com/MarosSefcovic/status/1354081564989280256