Doprava a vesmír pro Jourovou: Výhra, nebo promarněná šance?

Věra Jourová; zdroj: Úřad vlády ČR

Podle neoficiálních bruselských informací by mohla česká kandidátka na eurokomisařku Věra Jourová získat v nové Komisi portfolio nazvané „doprava a vesmír“. To může být dokonce silnější pozice než post eurokomisaře pro regionální politiku, o který usilovala. Někteří ale pochybují o tom, že doprava Jourové opravdu „sedne“. Získává tedy Česko možná skvělé křeslo, nebo jde o neúspěch?

Česká kandidátka Věra Jourová by mohla mít v Junckerově Evropské komisi místo komisařky pro oblast dopravy a vesmírné politiky. EurActiv.cz o tom dnes informoval na základě uniklých (a dosud nepotvrzených) informací, které získala bruselská redakce.

Uniklý dokument: Jak bude vypadat budoucí Komise? Čtěte další dnešní ČLÁNEK.

„Doprava, navíc posílená o vesmír, je velmi silným portfoliem,“ sdělil k tomu EurActivu státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza. „V tuto chvíli jde však pouze o mediální spekulace. Komentovat budeme moci až oficiální návrh Jeana-Clauda Junckera, který bude k dispozici příští týden,“ dodal v textové zprávě.  

Ani sama Jourová informace dosud nepotvrdila. „Pan předseda Juncker mi žádné konkrétní portfolio nenabídl. Uvidím se s ním příští středu,“ citoval ji server E15.cz.

Ředitelka vesmíru

Zdroje, které EurActiv oslovil, považují dopravu za silné portfolio, se kterým by mohlo být Česko spokojené.

„Česká republika je svou polohou logicky předurčena k tomu, že přes její území vede řada důležitých komunikací, o jejichž výstavbě rozhoduje i EU,“ připomněl předseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti Ondřej Benešík (KDU-ČSL). Evropská komise má totiž významné slovo při stanovování tzv. transevropských sítí.  

„Je to tedy oblast, která se může České republiky pozitivně dotýkat, aniž by byl příslušný eurokomisař nebo eurokomisařka v podezření, že straní své vlastní zemi,“ řekl poslanec redakci.  

Podle některých názorů by Česko mohlo získat dokonce silnější pozici než v případě regionální politiky. Nehrálo by totiž například tak velkou roli, že je jedním z čistých příjemců unijních peněz, což může být trnem v oku státům, které jsou naopak čistými plátci.

Skryté, ale strategické

„Z mého pohledu je to pro Českou republiku rozhodně atraktivnější než regionální politika,“ napsal redakci europoslanec ANO Pavel Telička, který už dříve označoval dopravu za jedno z portfolií, které by mělo patřit mezi české priority.

„Vím, o čem mluvím, devět let jsem byl evropským koordinátorem pro transevropské sítě a úzce spolupracoval se současným komisařem pro dopravu Siimem Kallasem,“ dodal.

Pokud navíc bude do pravomocí komisařky spadat i letecká doprava a rozhodování o evropském navigačním systému Galileo, půjde skutečně o významný post, upozorňuje Ondřej Benešík. „Letecká doprava a vytváření jednotného vzdušného prostoru jsou důležité strategické záležitosti, i když nejsou viditelné na první pohled jako silniční nebo železniční doprava,“ řekl redakci.  

Je to správná kandidátka?

Podle místopředsedkyně TOP 09 Heleny Langšádlové by však mohla být výsledkem naopak promarněná šance. „Jsem přesvědčená, že v takovém případě by měla mít vláda jiného kandidáta,“ řekla EurActivu.

„Paní ministryně Jourová je velmi úzce orientovaná na regionální rozvoj. V této oblasti je velkou odbornicí. Nejsem si ale jistá, že je správným kandidátem pro portfolio dopravy a vesmíru,“ vysvětlila.  

Doprava může být nakonec atraktivnějším portfoliem než regionální politika.

Sobotkův kabinet podle ní jednání podcenil. „Pokud je to opravdu tak, že vláda na jedné straně vybrala paní ministryni Jourovou a na druhou stranu dostaneme právě dopravu a vesmír, pak je vidět, že vláda nebyla schopná dojednat portfolio pro vysílanou kandidátku,“ tvrdí poslankyně, která je místopředsedkyní sněmovního výboru pro evropské záležitosti.

Ustát grilování  

Podle jiných hlasů je sice Jourové regionální politika bližší, na druhé straně se ale obě oblasti nemusí úplně extrémně lišit. I v „dopravě“ jde totiž do určité míry o rozdělování peněz.  

„S regionální politikou je doprava velmi úzce spjata. Bez dopravní infrastruktury není regionální rozvoj,“ říká ostatně předseda senátního výboru pro záležitosti EU Miroslav Krejča (bezpartijní).

„Překryv je v oblasti financování a v tom, že rozvoj dopravní sítě vede k regionálnímu rozvoji. Jinak je toto portfolio hodně odlišné, ale hodně zajímavé,“ hodnotí europoslanec Telička.

„Ale nepředbíhejme, nezakřikněme to a nedělejme nic, co by věc zkomplikovalo,“ dodává.

„Zbývá si jen přát, aby paní ministryně ustála slyšení před europoslanci. Určitě by se jí lépe reagovalo, pokud by byla na své parketě, ale jak říkám, obě témata spolu úzce souvisí,“ uzavírá senátor Krejča.

Autor: Adéla Denková