Cesta vlakem zdarma po Evropě pro mladé se Komisi zamlouvá

@ ShutterStock.com / l i g h t p o e t

Dokonce za „skvělý nápad“ označila evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová návrh europoslanců, aby mladí lidé získali k 18. narozeninám lístek na vlak po Evropě zdarma. Včera to uvedla při diskusi v Evropském parlamentu. Dodala, že Komise se bude návrhem zabývat.

V Evropě sílí euroskepticismus a pověst evropské integrace utrpěla v minulosti několik vážných trhlin. Zlepšit image Evropské unie v očích mladých lidí by podle některých europoslanců mohl návrh, který počítá s rozdáním jízdenek InterRail mezi mladé Evropany. S ním nedávno přišli europoslanci z Evropské lidové strany (EPP) a podle všeho za nimi stojí i kolegové z dalších politických frakcí – zejména liberálové (ALDE), zelení a sociální demokraté (S&D).

Jízdenka InterRail se dnes prodává od 200 do 480 eur a svého držitele opravňuje k cestování po Evropě po dobu pěti dnů až jednoho měsíce (v závislosti na ceně). Pro mladé lidi, kteří by oslavili 18. narozeniny, by představovala šanci vycestovat za hranice a rozšířit si obzory.

„Je to skvělý nápad (…). Budeme se jím zabývat,“ řekla na včerejším setkání s europoslanci evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová. Zdůraznila ale, že je nutné nejprve zvážit náklady, dostupnost zdrojů a administrativní náročnost celého projektu. S tím, že každý rok 18. narozeniny oslaví přibližně šest milionů lidí, by to pro unijní rozpočet znamenalo najít kolem 1,5 miliardy eur.

Vyřešit by se také muselo případné zapojení států, jako je Malta, Kypr, Estonsko, Lotyšsko a Litva, které v současné době nejsou zahrnuty do systému InterRail.

Raději jiné priority?

Evropská unie, a zejména pak její jižní státy, se v důsledku finanční a hospodářské krize potýkají s dlouhodobou nezaměstnaností mladých lidí. Například v Řecku se nezaměstnanosti mladých ve věkové skupině 18-24 let pohybuje již několik let kolem 48 %, ve Španělsku kolem 43 % a v Itálii kolem 38 %. Opakem je Německo, kde se ve stejné věkové kategorii aktuálně bez práce nachází necelých 7 % lidí.

Ač se zdá, že si návrh poskytnout teenagerům vlakovou jízdenku zdarma zvládl získat podporu v Evropském parlamentu (kde se podobné návrhy objevovali i v minulosti), Evropské komise nebo u některých národních států (např. u italského premiéra Mattea Renziho), má i své kritiky.

Ti poukazují na to, že EU se nyní nachází v situaci, kdy by se měla soustředit na jiné priority, například migraci nebo pomalejší hospodářský růst. Jiní zase podotýkají, že euroskepticismus a vysoká nepopularita evropské integrace je téma spíše pro starší generace než mladé lidi. EU by proto měla upnout své síly sem.

S využitím EurActiv.com