Bude mít český řidič kamionu stejný plat jako německý? Jednání o vysílání pracovníků jde do finále

vysílání pracovníků

@ Shuttterstock.com

Unie se musí dohodnout na tom, zda se bude princip stejné odměny na stejném místě za stejnou práci vztahovat i na řidiče mezinárodní dopravy. Podle ministra dopravy Ťoka by to mohlo ohrozit český byznys, jiní však namítají, že bez spravedlivých pravidel se budou platy v dopravě čím dál více snižovat.

Čeští pracovníci, kteří jsou vyslaní do zahraničí, by měli mít v budoucnu nárok na stejnou odměnu, jakou dostávají místní zaměstnanci. Otázkou však zůstává, jak to bude s řidiči mezinárodní dopravy, kteří za jeden den mohou překročit hranice několika členských států.

Zatímco západní země v čele s Francií usilují o to, aby se směrnice vztahovala i na dopravce, Česko se návrhu bránilo a chtělo sektor dopravy z revize úplně vyjmout.

Nakonec se však země dohodly na kompromisu, podle kterého se pravidla pro dopravní sektor upřesní v takzvaném silničním balíčku. Na tento kompromis kývla i tehdejší česká vláda.

K podobnému závěru došel ve své zprávě i Evropský parlament.

Ťok: Když se nám podaří vyjednat speciální podmínky pro dopravu, obor se bude moci volně rozvíjet. Pokud se nám to nepovede, směrnice o vysílání pracovníků vše zabetonuje a znemožní našim dopravcům kamkoli jezdit.

Zda ale budou dopravci předmětem samotné revize směrnice o vysílání pracovníků, stále není jasné. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) by to však mohlo ohrozit české dopravce. Směrnice by na ně totiž kladla velkou administrativní zátěž a firmy by musely svým řidičům vyplácet vyšší mzdy.

Získat zakázky v EU bude pro české firmy těžší. Budou muset zvyšovat platy. Více >>>>

„Když se nám podaří vyjednat speciální podmínky pro dopravu, obor se bude moci volně rozvíjet. Pokud se nám to nepovede, směrnice o vysílání pracovníků vše zabetonuje a znemožní našim dopravcům kamkoli jezdit,“ prohlásil Ťok na čtvrteční tiskové konferenci.

Jednání nahrává do karet západním státům

O osudu dopravců rozhodnou v následujících měsících unijní instituce v takzvaném trialogu, kterého se účastní Rada, Komise i zástupci Evropského parlamentu.

Mezi nimi je i česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE), která proti revizi směrnice vystupuje od samého počátku vyjednávání.

Dlabajová: Na straně západoevropských zemí není žádná vůle k tomu, aby se pro odvětví dopravy přijala zvláštní úprava.

„Znění textu se za celé dva roky vyjednávání výrazně přiblížilo potřebám západoevropských zemí, zejména Francie,“ vysvětlila europoslankyně na čtvrteční tiskové konferenci.

„Na jejich straně není žádná vůle k tomu, aby se pro odvětví dopravy přijala zvláštní úprava,“ dodala Dlabajová, která je zároveň zpravodajkou připravovaného silničního balíčku.

Podle Francie totiž dochází v Evropě k takzvanému sociálnímu dumpingu, kdy zaměstnanci firem z východních zemí pobírají velmi nízké platy, ve svých státech také odvádějí poplatky za sociální zabezpečení, ale ve skutečnosti pracují na západě EU. Kvůli nízkým nákladům na mzdy jsou navíc východní firmy levnější, a vytlačují tak západní z jejich domácího trhu.

Řidiči si zaslouží stejné zacházení jako ostatní pracovníci, tvrdí evropská federace

Podobně jako Francie argumentuje také Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF), která reprezentuje více než 3,5 milionů pracovníků v dopravě z více než 41 evropských zemí.

ETF stejně jako Francie prosazuje, aby se pravidla pro vysílání pracovníků vztahovala i na mezinárodní dopravu. Tedy alespoň za předpokladu, že podnik a jeho zaměstnanec skutečně splňují podmínky pro vysílání pracovníků stanovené původní směrnicí z roku 1996.

Infografika: Jaké změny má přinést revize směrnice o vysílání pracovníků? Více >>>>

Dopravní sektor totiž potřebuje stejně spravedlivé zacházení jako ostatní sektory, na které by se revize směrnice vztahovala. Současný stav by jinak mohl vyústit ke stálému snižování platů v dopravě a podnikání v sektoru by nebylo dlouhodobě udržitelné. Redakci EurActiv.cz to vysvětlila odbornice z ETF na silniční dopravu Cristina Tillingová.

ETF: Současný stav by mohl vést ke stále nižším a nižším platům v dopravě.

Podle ETF by se však mělo zlepšit zejména vymáhání pravidel pro vysílání pracovníků. Ty již dnes stanovují, že pracovníci by měli v hostitelském státě dostávat alespoň minimální mzdu. Ani k tomu však v současné době nedochází. Potvrzují to i kontroly českého ministerstva dopravy z loňského roku, které zjistily, že pravidla nedodržují ani firmy ze západních zemí.

Inteligentními tachografy proti podvodům

ETF proto souhlasí s řadou návrhů z připravovaného silničního balíčku. Zdůrazňuje například budoucí roli takzvaných inteligentních tachografů, které mohou zaznamenávat překročení státních hranic, a navrhuje, aby byly zavedeny povinně.

Podvodům při vysílání pracovníků v dopravě by měly zamezit také povinné elektronické nákladní listy (e-CNR) a celoevropský elektronický systém notifikací pro každé vyslání zaměstnance v rámci EU.

„S daty z inteligentních tachografů, e-CNR a elektronických deklarací budou moci inspekce včas odhalit nedodržování pravidel, a to už při silniční kontrole,“ řekla redakci Tillingová z ETF.

Do srpna by mělo být jasno

Další trialog o vysílání pracovníků se uskuteční koncem února a bude to již sedmé jednání tohoto formátu.

„Musíme spojit síly a hájit české zájmy společně v Radě EU i v Evropském parlamentu,“ shodl se ministr dopravy Ťok s europoslankyní Dlabajovou, podle které by se mohlo jednání o revizi směrnice uzavřít v první polovině tohoto roku.

V současnosti totiž Radě EU předsedá Bulharsko a vyřešení otázky vysílání pracovníků v rámci EU je jeho prioritou.

„Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny, “ uzavřel ministr Ťok.