Auta spotřebují víc, než kolik ukazují testy. Pomůže nový systém, věří výrobci

zdroj: Shutterstock; autor: Cristi Kerekes

Nové automobily v EU spotřebovávají více paliva, než kolik tvrdí testy, a rozdíl se navíc zvyšuje. S vyšší spotřebou vypouštějí také více oxidu uhličitého, který škodí klimatu. Lepší čísla nabídne nový systém testování, který má v EU platit od roku 2017, věří automobilky. V konečném důsledku však podle nich závisí spotřeba na mnoha faktorech, včetně chování řidičů.

Evropu zaměstnává skandál německé automobilky Volkswagen, která ve Spojených státech manipulovala s výsledky testování na škodlivé emise z dieselových motorů. Debatují o něm ministři členských zemí a tento týden se dostal i na program plenárního zasedání Evropského parlamentu.

Šípek: Snahy o snížení emisí NOX a emisí CO2 jdou často proti sobě.

Řeší se, jestli se podobných manipulací dopouští i jiní výrobci a zda k nim dochází i v Evropě. Otevřela se navíc otázka, jestli se nepoctivě nezachází také s testováním emisí CO2, který přispívá ke skleníkovému efektu a globálnímu oteplování.

V EU se sledují jak škodlivé emise, mezi které patří například oxidy dusíku (NOX), ale právě i emise oxidu uhličitého. Tyto dva přístupy však podle kritiků nemusí jít ruku v ruce.

Skleníkové emise

„Zásadní rozdíl spočívá v tom, že emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Čím nižší je spotřeba, tím nižší jsou emise oxidu uhličitého. U takzvaných NOXů je situace obrácená. Požadavky na snižování obou druhů emisí tak jdou vlastně proti sobě,“ řekl EurActivu ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmysl Antonín Šípek.  

Pochybnosti o tom, zda se emise testují spolehlivě, však existují v obou případech. Ochránci klimatu nedávno zveřejnili studii, podle které spotřebují některé nové automobily až o 50 % paliva víc, než kolik udávají výsledky testů (EurActiv se tímto tématem zabýval zde).

Více spotřebovaného paliva znamená více CO2, jak bylo řečeno. Ochrana klimatu je přitom v posledních měsících horkým tématem. Na konci roku má totiž v Paříži vzniknout nová globální dohoda o boji s klimatickými změnami.

Starý nový systém  

Automobilky vysvětlují, že za rozdíly v papírových a reálných emisích nestojí podvádění, ale spíše zastaralé testování a chování řidičů.

Přestože se testovací systém používaný v EU jmenuje „nový“ (New European Driving Cycle – NEDC), naposledy byl aktualizován v roce 1997.

„Dnes už neodpovídá řadě nových technologií, které ovlivňují spotřebu paliva v automobilech,“ řekl redakci tiskový mluvčí Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Kasper Peters.

NEDC si například neumí poradit s pohonem na všechna čtyři kola nebo s technologiemi, které zvyšují pohodlí řidiče – klimatizací, vyhřívanými sedadly nebo vyhříváním zadního skla. Podle mluvčího také postupem let s nárůstem dopravy přibývá situací, kdy se řidiči dostanou do kolon, a palivo se tak využívá neefektivně.

Záleží na řidiči

Oficiální testy tak spíše řidičům usnadňují porovnání výhod a nevýhod jednotlivých vozů. V realitě pak emise závisí na různých faktorech. „Svou roli hraje i teplota vzduchu nebo kvalita paliva. Spotřebu ovlivní i to, jestli auto jede ve městě, nebo po dálnici,“ dodává Antonín Šípek.

V konečném důsledku pak podle výrobců závisí i na jednotlivých řidičích. „Kdyby jeli dva rozdílní řidiči ve zcela shodných podmínkách ve zcela stejném autě, každý z nich by pravděpodobně spotřeboval jiné množství paliva,“ říká mluvčí ACEA.  

V některých zemích přitom podle něj nakupují nová auta především firmy do svých flotil. Když pak člověk řídí firemní auto za firemní peníze, nemusí věnovat spotřebě paliva takovou pozornost, jako kdyby šlo o jeho soukromý vůz, dodává.

Moderní systém testování

Na chování řidičů by se měla EU soustředit v debatách o novém cíli pro snižování emisí CO2 z osobních aut, upozorňují výrobci.

Nový systém má EU zavést v roce 2017.

A pokud jde o zastaralé testování, částečně prý problém vyřeší modernější celosvětový systém (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures – WLTP), který má v EU platit od roku 2017.

Jeho zavedení prý automobilkám mnoho starostí nepřidělá. „Připraví se tak, aby nový homologační test splnily,“ říká Šípek. Podle Peterse výrobci přijetí nového systému sami podporují. „Měl by co nejdříve poskytnout jasné informace zákazníkům i automobilovému průmyslu,“ tvrdí.

Podle Šípka však může mít v některých zemích dopady na daňové systémy. „Na výsledky emisních testů jsou v navázány různé poplatky. Pokud budou výsledky více odpovídat reálnému provozu, pravděpodobně na to budou muset reagovat i národní předpisy v této oblasti,“ řekl redakci.

Autor: Adéla Denková