Auta při nehodě sama zavolají o pomoc. Už od příštího roku

zdroj: Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje; www.uszssk.cz

Od příštího roku by měl v Evropě povinně fungovat systém eCall, díky kterému budou moci nová auta sama zavolat v případě nehody pro řidiče pomoc. Stačí už pouze posvěcení Evropským parlamentem a členskými státy. Systém má využívat tísňovou linku 112. Ta už sice funguje řadu let, některé země s ní ale stále mají problémy. ČR je na tom dobře.

Když se stane nějaká nehoda, zavoláte na tísňovou linku 112? V tom případě patříte mezi 41 % Evropanů, kteří toto jednotné evropské číslo znají a využívají. V některých zemích EU to totiž vůbec není samozřejmost.

V Česku funguje jednotná tísňová linka už jedenáct let, po celé EU a v Evropském hospodářském prostoru pak od roku 2008. Bez poplatku je tak možné toto číslo kdykoliv využít v jakékoliv členské zemi EU, ale například i v Norsku nebo na Islandu.

Bývalý šéf tísňové služby v Litvě Artūras Kedavičius popsal, jak žena v tísni osmkrát volala číslo 112, ale systém nebyl schopný určit její lokaci.

Jenže některé státy v tomto směru pokulhávají, stěžuje si Evropská komise. „Národní vlády nedělají dost pro to, aby lidé o této základní službě věděli a aby tato služba v praxi fungovala,“ prohlásila včera (11. února) evropská komisařka pro digitální agendu Neelie Kroesová.

Kdo za to může

Problém spočívá hlavně v určení polohy člověka v nouzi. Podle Komise se zdaleka ne všem zemím podařilo zajistit, aby fungovaly potřebné služby, které takovou lokalizaci zajistí. Kroesová proto členy EU vyzvala, aby do konce března představily plány na zlepšení této situace.

Jenže podle Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA) je vina i na straně komisařky. Netlačila prý dostatečně na to, aby tísňová linka napříč Evropou skutečně dobře fungovala.

Bývalý šéf tísňové služby v Litvě Artūras Kedavičius například popsal tragický případ, kdy žena v tísni osmkrát volala číslo 112, ale systém nebyl schopný určit její lokaci a nepodařilo se ji zachránit.

Kedavičius musel kvůli tomuto incidentu odstoupit. Vinu však přikládá právě Komisi. „Mobilní operátoři by měly mít od Evropské komise povinnost zasílat informace o poloze záchranným službám,“ řekl včera v Evropském parlamentu, který si připomínal celoevropský den linky 112.

Ocenění hasiči

Česká republika, zdá se, takový problém nemá. Podle předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Jaromíra Nováka má Česko jedno z nejvyspělejších technologických řešení linky 112.

„Hasičský záchranný sbor (který je garantem služby) si proto právem z Bruselu odvezl ocenění EENA,“ sdělil médiím.

„Věříme, že obdobně úspěšná bude v následujících měsících implementace systému eCall, kdy pomoc pro posádku při dopravní nehodě přivolá automaticky havarované vozidlo,“ dodal.

Chytrá auta

Zmíněný systém má fungovat jako celoevropská služba automatického tísňového volání z paluby vozidel, která bude fungovat právě na bázi linky 112.

„eCall má zachránit 2.500 lidských životů v EU ročně,“ říká europoslankyně Olga Sehnalová.

Nejdříve se počítá s jeho zavedením v nových modelech osobních a lehkých užitkových automobilů, později by jím mohly být vybaveny i motocykly, nákladní vozidla, autobusy a další.

Včera o systému eCall hlasovali europoslanci ve výboru pro ochranu spotřebitele. Parlament žádá, aby byla služba v Evropě spuštěna nejpozději v říjnu 2015. 

Od příštího roku

„eCall má zachránit 2.500 lidských životů v EU ročně. Významně navíc zkrátí reakční dobu sanitek – v některých případech až o 50 % – čímž podstatně sníží i počet závažných zranění. Oproti komerčním systémům tohoto typu bude služba dostupná pro všechny a po celém území Evropské unie,“ vysvětluje na svých stránkách česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která je hlavní zpravodajkou k evropskému nařízení týkajícímu se právě systému eCall.

Plenární zasedání Evropského parlamentu by mělo o systému hlasovat na jednání koncem února. Návrh ještě musí posvětit členské státy v Radě.

„Česká republika je plně připravena na zavedení této veřejné služby. Naše země byla mezi prvními státy Evropské unie, které se podílely na testování celého systému,“ dodává europoslankyně.

„Na našem území a ve vybraných zemích EU flotila testovacích vozidel projektu simulovala dopravní nehody pro ověření bezchybného přenosu dat o nehodě a hlasového spojení na linku 112,“ upřesnil v tiskové zprávě mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

 

Autor: Adéla Denková/EurActiv.com