Kateřina Hrubešová: Když zvítězí Google, za tři roky je vymalováno

Kateřina Hrubešová - archiv Kateřiny Hrubešové

Google se nemusí zastavit jen u využití obrázků v rámci služby Google Images. Podle výkonné ředitelky Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) Kateřiny Hrubešové může největší vyhledávač světa začít zpracovávat podobně i texty web stránek. To by mohlo českým i celosvětovým médiím přinést velké problémy. SPIR, který mimo jiné obhajuje zájmy českých internetových firem v Bruselu, se loni připojilo ke stížnosti na Google Images u Evropské komise. Protože dosavadní návrhy Googlu stěžovatelům nevyhovují, začali se intenzivně bránit.

V čem spočívá spor mezi internetovými firmami a Googlem u Evropské komise?
Na úvod je nutné vysvětlit, že Komise řeší 20 stížností různých stěžovatelů v těchto oblastech: Google Search (vyhledávání), Google Images (vyhledavač obrázků a fotek), nerovné obchodní podmínky partnerů a poslední stížnost je na operační systém Android.

Má to společného jmenovatele – zneužití dominantního postavení. Dalo by se říct, že to jsou dohody dvou nezávislých stran. Záleží na vás, jestli na ně přistoupíte. Problém je ale v tom, že Google má kromě několika zemí, včetně Česka, všude dominantní postavení. Ve vyhledávání má devadesátiprocentní podíl.

Řešení stížností na Google u Komise trvá už dva roky. Google vyzvala již v několika kolech, aby předložila návrhy řešení tzv. Commitments. Cílem je stav, kdy návrh vyhovuje všem stranám. Google bohužel doposud předkládal pouze řešení, která jsou dobrá pro Google, ne pro firmy ani uživatele.

Co nejvíce vadí českým firmám?
Jsou to hlavně Google Images, záležitost principiální, týkající se neoprávněného užití díla tj. autorského práva. Druhým neuralgickým bodem je Google Search. Tam obecně evropským firmám vadí Google Shopping, respektive upřednostňování některých firem a způsob aukčního systému. Google Shopping je u nás zatím v testovací fázi.

V čem tedy spočívá problém s Google Images?
V roce 2013 Google změnil funkcionalitu služby, kdy požadované obrázky vidíte rovnou ve velkém náhledu a propojení a vazby na koncovou stránku, jejíž majitel skutečně za obrázek zaplatil, ať fotobance nebo fotografovi, je minimální.  Nic nepřesvědčuje návštěvníka internetu k tomu, aby navštívil koncovou stránku.

Zahájili jsme jednání se společností Google, aby tuto službu vrátili do podoby před lednem 2013. Uvědomte si, že drtivá většina médií je živa z reklamy, a pokud někdo využívá vámi zaplacené dílo a bez jakékoliv kompenzace, je jasné, že se to médiím nelíbí a protestují.  Fakticky služba Google Images nahrazuje obrázkovou galerii.

Způsobila nová podoba Google Images velké ztráty na návštěvnosti?
Co se týče obrázků, tam je pokles návštěvnosti třeba sedmdesátiprocentní až devadesátiprocentní. To jsme zjistili měřením před a po změně služby. Lidé, kteří chodí na weby z Google Images jsou ale samozřejmě minoritou. Proto říkám, že je to principiální záležitost porušení autorských práv.

"Podobně jako obrázky může Google zpracovat text internetových médií"

Podobně jako obrázky může Google zpracovat text internetových médií, jako to už vidíme např. s Wikipedií v rámci vyhledávání. Může vytvořit službu, která zkompiluje informace rozumného a strukturovaného výstupu, aniž byste jako uživatel musel jít na koncové weby. Proto říkám, že jde o princip. Kdyby se toto stalo, dost českých i celosvětových médií skončí. 

A ideální řešení problému s obrázky je podle Vás jaké?
U Google Images je řešení jasné a tak jsme ho předkládali Komisi – ať ho vrátí do podoby, jako to bylo u nás a jako je to ve Francii a Německu. Tam se neodvážili layout změnit. Obrázky jsou v malém náhledu a dostatečně vás navigují na původní stránku, ze které fotka pochází. To nikomu nevadilo.

Jak to, že Google postupuje v Německu a Francii jinak než ve zbytku EU?
Tam jsou nejsilnější profesní svazy a zároveň si vlády chrání, aby jí neutíkal byznys a daně, aby měli Němci a Francouzi práci.

Jak se zachovala česká vláda?
Apelovali jsme na předsedu vlády i celou politickou reprezentaci, ať se za nás postaví. Kontaktovali jsme i eurokomisaře Füleho. Zatím nejsou viditelné výsledky. Teď to zkusíme znovu, protože je opravdu nejvyšší čas, vláda se musí postavit k obraně zájmů u Evropské komise a v Evropské unii.

Jak myslíte, že žádost internetových firem dopadne?
Otázkou je, jak dlouho bude řízení trvat. Myslím si, že se to nedá vyřešit do léta. Řešení musí být výhodné pro všechny strany. Pokud Evropská komise rozhodne pouze ve prospěch Googlu, tak má evropský internetový a reklamní průmysl velký problém. A to nejen pro internetové firmy, ale i pro uživatele.

Autor: Jan Pavec