Europoslanec, který vyšetřuje skandál VW: Evropským automobilkám hrozí osud Nokie

Nokia úplně propásla vývoj od telefonů ke smartphonům. To samé se stane automobilovému průmyslu, varuje nizozemský europoslanec Gerben-Jan Gerbrandy (ALDE), který je členem vyšetřovacího výboru ve věci automobilových emisí.
skandál VW
© European Union 2016 – European Parliament

Pocházíte z Nizozemska, které je v EU lídrem v počtech prodejů elektrických aut. Jak se to podařilo? Stojí za tím nějaký druh státní podpory?
Stojí za tím fiskální stimuly. Musím říci, že ne vždy byly právě inteligentní. Nizozemská vláda utratila miliony za to, aby motivovala zákazníky k nákupu hybridních aut, která na elektrickou baterii ujedou jen 30 kilometrů. To pro životní prostřední není moc velký pokrok. Je potřeba jít dál. Nákupy elektrických aut samy o sobě nepomohou. Měli bychom je taky vyrábět.

Proč myslíte, že je to důležité?
Když budete věci nakupovat mimo Evropu, nevyděláte peníze a nevytvoříte pracovní místa. Není to tak dávno, co jsme všichni měli mobily značky Nokia. Bylo těžké si představit, že Nokia v blízké budoucnosti zbankrotuje. Ale iPhone od Apple za velmi krátký čas obsadil trh. Ne kvůli zásahům státu nebo proto, že byl udržitelný, ale prostě proto, že to byl pokročilejší produkt než Nokia. Ta úplně zmeškala vývoj od telefonů k chytrým telefonům. To samé se stane automobilovému průmyslu. Zanedlouho si už nebudete kupovat auto, abyste se přemístil z bohu A do bodu B. Auto se stane spíš počítačem a koncept dopravy se úplně změní.

Je k tomu tedy potřeba nějaký typ podpory od EU?
To nemá nic společného s podporou. Potřeba je kreativní myšlení. Jak se změní výrobky? Jak se změní požadavky lidí? Když budeme mít autonomní auta bez řidičů, nebudeme potřebovat vlastní automobily. Přes aplikaci si budete moci objednat auto během několika minut. Nebudete mít problémy s parkováním. Bude to auto pro každého. Znamená to úplnou změnu podnikatelského modelu celého automobilového průmyslu. Nejsme od takového světa tak daleko. Když zkombinujeme kreativitu s mnohem větší udržitelností, uhodíme hřebík na hlavičku.

Říkáte, že Nizozemsko udělalo chybu, když podpořilo přímo zákazníky. Bylo by tedy lepší například podpořit výzkum a nechat výrobce, aby dělali svou práci?
Jednoznačně. A vlády v tom hrají významnou úlohu. Například v tom, že investují do infrastruktury. Pokud nemáte dobíjecí stanice, lidé si nekoupí elektrická auta. Stát může udělat spoustu věcí.

V mnoha sektorech už teď „konkurenceschopný“ znamená „čistý“. Bude to tak ve všech odvětvích.

Než se naše ekonomika ozelení, musíme se vypořádat s fosilními palivy a emisemi z aut. Vy jste členem vyšetřovacího výboru Evropského parlamentu ke skandálu automobilky Volkswagen. Jak se na průběh vyšetřování díváte a jaké výsledky můžeme čekat?
Zaprvé je důležité, že jsme již zjistili, že Volkswagen nebyl jediný, kdo podváděl. Téměř všichni výrobci automobilů nějakým způsobem podvádějí, aby lehce splnili emisní testy, a uvádějí na trh auta, která vypouštění mnohem více oxidů dusíku a dalších nebezpečných látek. To není izolovaný případ Volkswagenu. Je to závažný problém. Zadruhé vidíme, že národní vlády kryjí svůj domácí automobilový průmysl.

Chtějí chránit domácí výrobce.
To je v konečném důsledku velmi hloupá a krátkodobá politika. Všichni víme, že musíme průmysl přinutit, aby se stal kreativnějším, zelenějším, inteligentnějším a tak dále. Jednou z cest je určit emisní standardy. Pokud jim tohle projde a necháme je plnit testy, které neodpovídají skutečným emisím, nevyvíjíme na průmysl tlak. Což znamená, že nakonec ho technologicky překonají auta odjinud, která budou daleko konkurenceschopnější.

V roce 2008 zbankrotovaly automobilky v Detroitu. Všichni jste si tehdy říkali: Oni to nepochopili, my jsme vyráběli palivově daleko efektivnější auta, Američané si zvykli na levnou ropu, a teď čelí důsledkům. Ano, byli jsme moudřejší. To evropská legislativa přinutila auta k palivové efektivitě. Ale po několika letech vidíme, že národní společnosti, ale ani Evropská komise, netlačily průmysl ke konkurenceschopnosti.

Takže říkáte, že jde o evropskou konkurenceschopnost, a ne o potrestání automobilek, které porušují pravidla?
To nemá nic společného s trestáním. Když se podíváme na investice do čistých, zelených technologií, je světovým šampionem Čína. Evropa velmi rychle zaostává. Všichni chceme Číně prodávat evropská auta. Čínská města mají obrovský problém s kvalitou ovzduší, takže chtějí čistá auta. Jediným řešením je uvést na tamní trh auta s nulovými emisemi. Což znamená, že musíme průmysl přinutit vyrábět auta s nulovými emisemi. Tak jako tak to nakonec všechno skončí u konkurenceschopnosti. V mnoha sektorech už teď „konkurenceschopný“ znamená „čistý“. Bude to tak ve všech odvětvích. Buď bude firma zítřka udržitelná, nebo vůbec nebude.

Slovenský originál upravila Adéla Denková

REKLAMA
REKLAMA