Členské státy se spojují proti Komisi, podvody se stáčením chtějí řešit společně

stáčení tachometrů
© Shutterstock

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 – 9,6 miliard eur ročně. Skupina europoslanců v čele s Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL, EPP) proto opakovaně žádala  Evropskou komisi o celoevropské řešení, které by mohlo ochránit i české spotřebitele. Dostalo se jim však odmítavé odpovědi s vysvětlením, že řešení problematiky je pouze v pravomoci členských států. To řada europoslanců odmítá a kritizuje alibismus Komise, která je podle nich liknavá a před podvody zavírá oči.

„Většina států už má vytvořený nějaký svůj systém boje proti těmto podvodům, ten ale relativně funguje jen za předpokladu, že je vozidlo stále v zemi původní registrace. Běžnou praxí je ale prodej do zahraničí, a právě při něm nejčastěji dochází k manipulaci s historií vozidla,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský a vysvětluje tak nutnost existence společné celoevropské databáze, která by výrazně zjednodušila evidenci vozidel, a tím i minimalizovala tyto nekalé praktiky. Podvod by totiž bylo mnohem jednodušší dohledat.

„Z mého pohledu se Komise rozhodla naprosto nelogicky, a jde tak proti zájmům spotřebitelů. O to víc mě ale těší, že se k našim snahám připojují další a další země,“ sděluje europoslanec a uvádí příklad Polska, kde se má na podzim konat mezinárodní konference podobná té, kterou Zdechovský uspořádal letos v dubnu s českými politiky a zástupci z Belgie a Slovenska.

Také Německo zjišťuje, jak efektivně zabránit podvodům

„Zadali jsme vypracování studie, která má zjistit, jaké existují technické možnosti k zabránění manipulace s tachometry. Na základě výsledků tohoto výzkumu, který má být hotov koncem tohoto roku, se budeme zasazovat i o zlepšení na mezinárodní úrovni,“ potvrdil europoslancům německý diplomat Hansjörg Haber.

„Případná podpora Německa, Polska a dalších zemí určitě posílí naši vyjednávací pozici před Komisí, abychom do budoucna tuto problematiku už vůbec nemuseli řešit podobně, jako to teď neřeší třeba v Belgii, kde se stočené tachometry vyskytují jen u 0,16 % vozidel,“ uzavírá Zdechovský.

Více informací zde.

REKLAMA
REKLAMA