Konec stáčených kilometrů v Čechách?

Dělá ČR něco proti podvodům se stáčenými kilometry? Řeší se tato problematika na úrovni EU? ANO a velmi intenzivně.
tachometr
zdroj: ShutterStock.com/FabrikaSimf

Počet najetých kilometrů je jedním z nejdůležitějších údajů při koupi ojetého vozidla, protože díky tomu víme, jak moc bylo auto používáno, čímž lépe odhadneme nutné budoucí náklady na jeho údržbu. Podvodné stáčení je proto stále běžné. Současné kroky ČR a EU však dávají naději, že se situace brzy zlepší.

V ČR se situace se stáčenými kilometry začala zlepšovat po té, co v roce 2014 Nejvyšší soud, rozhodl, že se skutečně jedná o podvod, a tím pádem nikoliv o přestupek, ale o trestný čin, protože výše škody přesahuje hranici 5 000 Kč. Zatímco se tedy v roce 2014 odhadovalo, že až u 90 % automobilů neznáme skutečné údaje, nyní jsou čísla údajně poloviční. Také pomohla iniciativa ministerstva dopravy, které spustilo aplikaci, která by měla před nákupem ojetého auta umožnit kontrolu. Aplikace je dostupná na adrese www.kontrolatachometru.cz. K jejímu využití je potřeba znát VIN automobilu a mít k dispozici číslo protokolu z poslední technické prohlídky (nebo velký technický průkaz), systém pak nabídne data ze všech předchozích kontrol včetně stavu tachometru.

Dovozová auta se ovšem do zmiňované databáze dostanou teprve až po registraci u nás, což podle Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA) představuje každý rok zhruba 150 000 – 170 000 vozidel, kde stále není jistota o správnosti dat na tachometru. Toto sdružení proto spravuje ještě vlastní seznamy s podvodnými vozidly.

Systémově napravit problém s auty dovozu se na evropské úrovni snaží např. europoslanec Tomáš Zdechovský, který je přesvědčen, že by měla platit stejná pravidla v celé Evropě tak, aby dále nebylo možné vymlouvat se na původ vozidla. Opakovaně proto tuto problematiku diskutoval i s eurokomisařkou Věrou Jourovou a navrhuje inspirovat se příklady dobré praxe ze zahraničí. Konkrétně jmenuje systém tzv. Car-passů známý hlavně z Belgie, kde systém úspěšně funguje už 10 let a podařilo se díky němu snížit podvody na minimum.

Pokud se podaří nastavit stejný systém v celé Evropě, věřím, že to skutečně bude konec stáčení tachometrů (nejen) v ČR.

Celý text včetně podrobnějších informací naleznete na blogu Jitky Fialové.

REKLAMA
REKLAMA