Evropský průmysl roste díky autům

Největším tahounem průmyslu v zemích eurozóny zůstávají automobilky – jejich produkce meziročně roste o 7,2%. Aféra „dieselgate“ tak, zdá se, zatím nemá v eurozóně prakticky žádný výraznější dopad do výroby, píše ve své analýze hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš.

Jan Bureš
Jan Bureš.

Průmyslová produkce v eurozóně ke konci roku zvolnila tempo na 1,1 % (meziročně). I tak ale nadále ukazuje na relativně dobrý výkon evropského hospodářství, zvlášť když vezmeme v potaz pokračující solidní výsledky podnikatelských nálad v průmyslu i ve službách. Věříme, že ekonomika eurozóny rostla na konci roku 2015 o 1,6 % a v roce 2016 zrychlí na 1,7 %. To vše může platit za předpokladu, že neuvidíme volný pád čínské ekonomiky.

Ještě lepší výsledky tradičně vykazuje Evropská unie (1,4 % y/y) a Česko (3,1 %y/y), které roste osmým nejrychlejším tempem v Evropě. Z velkých ekonomik dál zaostává kvůli slabšímu výkonu asijských exportů německý průmysl. Naopak se poněkud daří průmyslu francouzskému a italskému.

Celkový výkon průmyslu v eurozóně je lepší, pokud se díváme pouze na zpracovatelský průmysl bez těžby (-17 % meziročně) a energetiky. Ten roste tempem přes 2 % a pravděpodobně bude, soudě podle dobré podnikatelských nálad, dál zrychlovat. Největším tahounem průmyslu zůstávají automobilky – jejich produkce meziročně roste o 7,2 %. Aféra „dieselgate“ tak, zdá se, zatím nemá v eurozóně prakticky žádný výraznější dopad do výroby. Takto rychlý růst ale pravděpodobně nebude dlouhodobě udržitelný a v roce 2016 již počítáme s pomalejším růstem automobilové produkce.

Pro trhy čísla nejsou velkým překvapením a euro spíše dál spolu s evropskými dluhopisy sleduje divokou novoroční jízdu na asijských trzích.

Další zdroje

REKLAMA

REKLAMA