Imperativ technické vzdělanosti

Výkonný ředitel celosvětové IT společnosti BT Gavin Patterson v komentáři píše, že přestože dnešní děti digitální technologie hojně využívají, nedá se říct, že by jim příliš rozuměly. Technická vzdělanost mladých lidí je přitom klíčová pro přicházející čtvrtou průmyslovou revoluci. Podle něj je zapotřebí děti k technologiím přivést a zajistit, aby je učení se o IT bavilo. Zároveň by také měli být podpořeni učitelé a školy, které dnes nemají dostatečné vybavení.

dítě s počítačem
zdroj: shutterstock.com; autor: Luis Molinero

V mnoha koutech světa vyrůstají malé děti v obklopení moderními technologiemi. Neomezené množství zábavy, her, poznání a sociálních sítí mají doslova na dosah ruky. Jejich svět je neustále propojený. Rolovat myší se učí dříve než chodit. Jakkoliv jsou však při používání těchto technologií sebevědomé, až příliš mnoho z nich nemá tušení, jak všechny tyto věci fungují. A také nedokážou plně docenit, jak ovlivňují jejich životy – a utvářejí jejich budoucnost.

Tento jev nazývám paradoxem technické vzdělanosti. Dnešní děti jsou možná skvělými konzumenty technologií, avšak málokdy jsou skutečně technicky vzdělané. Možná vypadají jako digitální čímani, avšak jejich znalosti nesahají dál než za displej. Jsou pasivními uživateli, nikoliv aktivními tvůrci. A většina z nich jeví pramalý zájem zjistit, jak technologie, na kterých jsou závislé, skutečně fungují.

To má závažné důsledky. Ekonomiky procházejí radikálním posunem v produkci, distribuci a spotřebě zboží a služeb. Každý aspekt života a práce se mění. Větší technická vzdělanost bude nezbytným předpokladem k zajištění, aby dopady probíhající čtvrté průmyslové revoluce byly pro člověka pozitivní.

Mají-li se mladí lidé plně podílet na našem stále technizovanějším světě, bude větší počet z nich muset mít technické vzdělání. Mají-li se stát emancipovanými občany, a ne jen balamucenými spotřebiteli, budou muset chápat, jak technologie ovlivňují jejich životy a vyhlídky.

Celý komeentář naleznete na www.project-syndicate.org.

Další zdroje

REKLAMA

REKLAMA