Internetoví giganti musí rázněji bojovat proti projevům nenávisti, urguje Komise

Evropská komise upozornila internetové společnosti typu Facebook či Youtube, aby vynaložily více úsilí v boji proti projevům nenávisti na internetu. V opačném případě je Komise připravena přijmout příslušné normy, které změnu přístupu právně vynutí. Firmy by se měly zaměřit zejména na rychlejší odstraňování nenávistného obsahu.
jourová
Věra Jourová © European Union, 2016

Podle zprávy Evropské komise, kterou předložila ke zpracování česká eurokomisařka pro spravedlnost, ochranu a práva spotřebitelů a rovnost žen a můžu Věra Jourová, je boj proti projevům nenávisti na internetu nedostatečný. Odpovědnost padá především na internetové giganty typu Facebook, Twitter, Google, Youtube a Microsoft.

Zpráva Komise mimo jiné upozorňuje, že zmíněné firmy nevynakládají dostatečné úsilí, aby se s projevy nenávisti jejich uživatelů vypořádaly dostatečně rychle. Příliš pomalé je například odstraňování rasistických příspěvků. Pokud se praxe v tomto smyslu nezlepší, je Komise podle svých slov připravena přijmout potřebné normy, které lepší přístup ze strany internetových společností právně vynutí.

Jourová: Pokud mě a jednotlivé ministry chtějí Facebook, Youtube, Twitter a Microsoft přesvědčit, že nelegislativní přístup může fungovat, budou muset jednat rychle a v příštích měsících projevit více úsilí.

Společnosti se před půl rokem k boji proti projevům nenávisti samy zavázaly. Přijaly totiž dobrovolný etický kodex, podle kterého musí v případě nahlášení nenávistného příspěvku do 24 hodin podniknout příslušná opatření.  Ta v sobě zahrnují především odstranění daného obsahu či znemožnění přístupu k němu. Součástí kodexu je ale i závazek užší spolupráce s občanskými organizacemi a zvyšování úsilí v boji proti projevům nenávisti na internetu.

Etický kodex je dalším ze série opatření, díky kterým se internetoví giganti snaží vypořádávat s nenávistným či rasistickým obsahem na svých stránkách. Příkladem může být vytváření nástrojů, díky kterým mohou uživatelé vadný obsah tzv. nahlásit, nebo povinné školení zaměstnanců, kteří tyto nahlášené příspěvky analyzují.

V Itálii odstraňují jen 4 % nenávistného obsahu

Zveřejněná zpráva nicméně ukázala, že dodržování kodexu je značně neuspokojivé. Společnostem například trvá mnohem déle, než nahlášené příspěvky prověří a přistoupí k jejich odstranění. „Do 24 hodin společnosti prozkoumají jen 40 % nahlášeného obsahu,“ uvádí Komise. „Po 48 hodinách se počet zanalyzovaných příspěvků zvýší na 80 %, což ukazuje, že cíl stanovený v kodexu je dosažitelný. Společnosti však musí vyvinout větší snahu,“ dodává.

Komisařka Jourová se také nechala slyšet, že za účelem rychlejšího a účinnějšího přístupu ze strany internetových firem může Komise přijmout potřebné normy, a jejich dodržování tak právně vynucovat.

„Pokud mě a jednotlivé ministry chtějí Facebook, Youtube, Twitter a Microsoft přesvědčit, že nelegislativní přístup může fungovat, budou muset jednat rychle a v příštích měsících projevit více úsilí,“ řekla Jourová deníku Financial Times.

Zpráva Komise však upozornila také na jiné problémy, mezi které patří i velká nerovnoměrnost pokud jde o odstraňování rasistických příspěvků z internetových stránek v jednotlivých zemích Unie. Například v Německu nebo ve Francii je pravidelně smazáváno 50 % nenávistného obsahu, v Rakousku však pouze 11 % a v Itálii jde dokonce o 4 %.

Ministři spravedlnosti zemí EU se v Bruselu sejdou ve čtvrtek a na programu mají i projednání zmíněné zprávy. Stejně tak se očekává, že si budou chtít s internetovými společnostmi vyjasnit i otázku boje s propagandou teroristů nebo pomoc při poskytování důkazů v procesech se zahraničními bojovníky.

S využitím EurActiv.com 

REKLAMA
REKLAMA