Spor mezi EU a Googlem ohrožuje internetové obchodování

Výsledek antimonopolního šetření, které proti americkému internetovému gigantu Google již třetím rokem vede Evropská komise, se může negativně podepsat na důvěře v elektronický obchod v Evropě. Přesvědčení jsou o tom i čeští spotřebitelé.
Google
zdroj: ShutterStock; autor: Oleg Doroshin.

Jak dopadne spor, který mezi sebou již od roku 2010 vede Evropská komise a americká internetová společnost Google, je zatím ve hvězdách. I přesto se ale u spotřebitelů, včetně těch českých, objevují obavy z toho, jaký bude mít jeho výsledek dopad na jejich důvěru v elektronický obchod. EurActivu to potvrdil předseda Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal

Evropská organizace spotřebitelů BEUC dokonce proti Googlu nedávno otevřeně vystoupila a zařadila se po bok společnostem, které internetového giganta žalují. 

„Uživatelé mají dojem, že výsledky jejich vyhledávání na internetu nejsou ničím ovlivněny, a jsou tak nezávislé. Problém je pak navíc o to větší tehdy, pokud jde o vyhledávání cenových srovnání zboží,“ uvedla ředitelka organizace Monique Goyens.

Elektronický obchod v Evropě v posledních letech roste, podle odhadů Evropské komise by jeho objem měl v roce 2015 přesáhnout 260 miliard eur. Internetové vyhledávače jsou pak z tohoto pohledu důležité, protože pro mnoho nakupujících představují hlavní vstupní bránu do světa internetových nákupů.

Rýsuje se dohoda?

Evropská komise vyšetřuje Google kvůli podezření, že zneužívá své dominantní postavení na trhu například tím, že při vyhledávání zvýhodňuje vlastní služby na úkor konkurence. Stránky menších vyhledávačů jsou tak řazeny příliš nízko a uživatel se k nim nemusí vůbec „proklikat“.

„V podstatě jde o to, že firmy chtějí být ve vyhledávači co nejvýše, protože spotřebitel ťuká jen na první odkazy, a vadí jim, že je předbíhají jiné firmy, které Google ve výpisu upřednostňuje,“ vysvětluje podstatu sporu již citovaný Dupal. 

Tlak na vyřešení sporu je proto velký. První vlaštovky, které signalizují, že se rýsuje dohoda, se objevily již na začátku letošního roku. Společnost Google totiž v lednu představila již v pořadí třetí sérii ústupků, které po ní požadovala Evropská komise. Mezi nimi najdeme například větší zviditelnění konkurenčních služeb či možnost aukce, ve které by šlo soutěžit o lepší pozici ve vyhledávání. 

Podle komisaře pro hospodářskou soutěž Joaquína Almunii se Komisi nejnověji navrhnuté ústupky Googlu zamlouvají. Závěrečná dohoda tak bude s největší pravděpodobností prezentována během letošního léta. 

Prostor pro vylepšení existuje 

I přesto, že to vypadá, že konečné vypořádání je na světě, podle bruselských pozorovatelů ale kauza zdaleka nekončí.  

Kritika na adresu dohody totiž zaznívá i v samotné Evropské komisi. Otevřeně se k ní hlásí například komisař pro vnitřní trh Michel Barnier či jeho kolega, který má na starosti energetiku, Günther Oettinger. Podle nich jsou ústupky navržené Googlem nedostatečné a stále existuje prostor pro jejich vylepšení. 

Nejednotnost názorů panuje i mezi bruselskými úředníky. „Mohlo se toho dosáhnout více,“ uvedl jeden z nich, který si ale přál zůstat v anonymitě. 

Kauza tak nekončí

Podle odborníka na informatiku Jakuba Čížka je doposud dosažená dohoda mezi Googlem a komisařem Almuniou „poměrné férová“, i přesto ji však lze považovat za „relativně mírnou“. V podobném duchu totiž na začátku letošního roku rozhodla i americká obchodní komise FTC, která s Googlem řešila podobný spor jako Brusel.

„Původně se přitom předpokládalo, že Almunia bude mnohem silnější protivník. Zatímco úřad FTC chrání především svobodu podnikání Googlu, Evropská komise se snaží navodit určitou rovnost mezi Googlem a takzvanými vertikálními,  specializovanými, vyhledávači, jež stály na počátku sporu. Do sporu nicméně skrze lobbistické organizace zasahují i přímí konkurenti Googlu, zejména pak Microsoft,“ vysvětlil Čížek EurActivu. 

Připomněl také, že vedle šetření Evropské komise je americký internetový gigant vyšetřován i v několika členských státech EU. 

„Jedním z problémů je třeba vyhledávač obrázků, který podle vydavatelů snižuje cílovou návštěvnost jejich webů, nebo třeba agregátor zpravodajství Google News,“ uvedl příklad Čížek a dodal: „Pakliže se tedy vyřeší původní spor o vyhledávač, na řadě jsou další komplikace a celá kauza jen tak neskončí.“ 

Autor: Lucie Bednárová.

REKLAMA
REKLAMA