Silniční balíček měl vyřešit mzdy řidičů v EU, čeští dopravci ho ale odmítají

Evropská komise dnes představila balíček opatření pro silniční dopravu v EU. Navrhuje v něm řešení sporu ohledně minimální mzdy řidičů mezinárodní dopravy. Očekávaný návrh však čeští dopravci kritizují.
silniční balíček
@ Shutterstock

Pokud řidič mezinárodní dopravy stráví při své cestě více než tři dny v jiné zemi, bude mít nárok na tamní minimální mzdu. Evropská komise tak chce evropským řidičům zajistit spravedlivé podmínky a zároveň omezit zneužívání levné pracovní síly z východních zemí EU.

Návrh je součástí takzvaného silničního balíčku, který obsahuje celkem osm opatření. Řidiči by podle nich měli například strávit povinnou 45 hodinovou pauzu mimo vozidlo. Balíček se věnuje i kabotážím, tedy přepravám zboží a osob v rámci území jiné země, než ve které je dopravce registrován. Zatímco dosavadní legislativa povoluje maximálně tři kabotáže za týden,  návrh povoluje dopravci provést neomezený počet přeprav v rámci pěti dní. Poté se řidič musí opět navrátit do země, ze které pochází.

„Chceme spravedlivější podmínky pro řidiče, aby měli možnost vracet se domů a aby netrávili víkendy v kabině kamionů,“ prohlásila při dnešní tiskové konferenci eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

Minimální mzdy rozdělují Evropu

Komise tím reaguje na nejasnost ohledně zahrnutí silniční dopravy do chystané revize směrnice o vysílání pracovníků. Směrnice zavádí princip stejné odměny za stejnou práci na stejném místě a prosazují ji zejména západní země EU v čele s Francií. Mezinárodní doprava je však specifickým sektorem, neboť řidiči během jednoho dne překročí hranice třeba dvou či tří států.

Silniční balíček měl být také odpovědí na zavedení povinné minimální mzdy v Německu, Francii a Rakousku. Česká republika další země střední a východní Evropy se však proti tomuto opatření ohradila. Platy českých řidičů jsou totiž výrazně nižší než minimální mzda v Německu či Francii, a mezinárodním dopravcům tak hrozí pokuty.

Nízké mzdy řidičů vytváří spory mezi členskými státy EU. Komise hledá řešení. Více >>>>

Řešením má být právě zavedení třídenní lhůty, v rámci které se může řidič pohybovat v jiné zemi EU bez toho, aby musel pobírat lokální minimální  mzdu. Jakmile tři dny překročí, začne se na něj vztahovat směrnice o vysílání pracovníků zavádějící stejný plat za stejnou práci na stejném místě.

„Uvažovaný limit je nepřijatelný a povede k dalšímu omezování volného pohybu v rámci vnitřního trhu a diskriminaci zahraničních řidičů,“ upozornil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Před zveřejněním návrhu se spekulovalo o zavedení pěti, sedmi či devítidenní lhůty. Limit se však zredukoval na tři dny.

Dodržování pravidel má zajistit registrace a elektronická dokumentace

Nová pravidla také vyžadují, aby se řidiči při přejezdu vnitřních hranic EU registrovali prostřednictvím tachografů. Úřady tak budou moci kontrolovat, zda dopravci třídenní lhůtu dodržují. Dalším návrhem je elektronizace dokumentů, které musejí řidiči přepravovat s sebou.

„Podniky požadovaly, aby mezinárodní doprava nebyla součástí vysílání pracovníků a abychom je zbavili administrativní zátěže,” uvedla eurokomisařka Bulcová.  Silniční balíček podle ní splňuje oba požadavky. „V rámci třídenní lhůty je doprava ze směrnice vyčleněna a omezujeme administrativu.”

Čeští dopravci ze sdružení ČESMAD jsou však razantně proti.  Nová legislativa totiž nepostihne pouze takzvané nomádské řidiče, kteří se svým kamionem pobývají v jiné zemi třeba několik měsíců, ale i běžné dopravce vyvážející zboží z Česka do Německa a zpět.

„Silniční balíček je nutné v otázce vysílání řidičů odmítnout a tuto problematiku nově zpracovat s ohledem na zájmy všech zemí EU, nikoliv pouze těch nejsilnějších,” uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

Silniční balíček budou řešit europoslanci

Podle europoslankyně Martiny Dlabajová (ANO,ALDE) vyvolá opatření ještě větší zmatek. „Jak bude tento limit počítán nebo jak se s ním vyrovnají například řidiči dálkových autobusů, kteří limit vyčerpají při první jízdě, je mi nejasné.“

Dlabajová kritizuje i návrh, který se týká odpočinku řidičů mimo kabinu vozidla. „Nejsou k dispozici odpovídající ubytovací zařízení ani bezpečná parkoviště,“ vysvětlila Dlabajová s odvoláním na informace od českých dopravců. „Dnešní kabiny již splňují vysoké standardy – v posledních letech jsou vybavené často i lépe než běžné pokoje v motelech,“ dodala.

Balíček návrhů bude nyní projednáván v Evropském parlamentu. Mezi českými europoslanci má i své zastánce.

silniční balíček

REKLAMA
REKLAMA