Parlament žádá povinné zavedení systému eCall na evropských silnicích

Europoslanci včera (3. července) podpořili rezoluci, která požaduje povinné zavedení automatického systému eCall. Ten by měl zefektivnit komunikaci mezi účastníky dopravních nehod a záchrannými složkami. Zachránit by měl ročně až dva a půl tisíce lidských životů. Systém je k dispozici již nyní, Parlament však žádá, aby byl dostupný po všechny majitele aut v EU.

Dálnice s auty
zdroj: WikimediaCommons; autor: Clem23

Evropský parlament včera během svého plenárního zasedání podpořil rezoluci, která vyzývá Evropskou komisi, aby neprodleně přišla s legislativním návrhem na povinné zavedení elektronického bezpečnostního systému eCall. Již minulý měsíc toto rozhodnutí odhlasovali europoslanci ve dvou parlamentních výborech (EurActiv 19.6.2012).

ECall je automatický systém tísňového volání, který by měl být podle představ evropských zákonodárců od roku 2015 povinně zabudován do všech nových osobních aut a lehkých užitkových vozidel v EU. Návrh předpokládá také možnost nainstalovat jej do starších vozů.

V případě vážné dopravní nehody by měl systém automaticky zavolat na tísňovou linku 112, odeslat informace o poloze vozidla a zdarma zajistit hlasové spojení mezi vozidlem a operátorem. Navíc jej bude možné ovládat i manuálně.

Zefektivnění záchrany

„Základní data ohledně bezpečnosti na evropských silnících jsou dostatečně výmluvná. Na silnicích umírá každý rok 35.000 osob a více než 1,5 milionu osob je těžce zraněno,“ uvedla během tiskové konference po plenárním hlasování česká europoslankyně Olga Sehnalová (S&D), která je zpravodajkou Parlamentu k této otázce.

Systém eCall podle ní může mít výrazně pozitivní vliv na snížení těchto čísel. Jeho povinné zavedení by prý mohlo na evropských silnicích zachránit ročně dva a půl tisíce lidských životů a o 15 % snížit počet těžce zraněných.

Samotným nehodám systém přirozeně zabránit nemůže, jeho hlavním smyslem je však zefektivnění zásahů složek integrovaného záchranného systému. „Dopadové studie hovoří o tom, že ve venkovských oblastech se doba dojezdu sníží až o 50 %, v městských pak samozřejmě o něco méně,“ řekla europoslankyně, která je původní profesí lékařka.

„ECall by mohl zachraňovat životy s poměrně malým vynaloženým úsilím,“ dodal k tomu německý europoslanec a místopředseda výboru pro dopravu a cestovní ruch Dieter-Lebrecht Koch (EPP).

Jedním z hlavních cílů by podle něj mělo v zavádění systému zajistit, aby měl každý řidič nebo cestující možnost hovořit se záchrannými složkami ve svém mateřském jazyce. „Nezávisle na tom, ze kterého členského státu zraněný pochází, by mělo být operační centrum schopné komunikovat s ním v mateřské řeči,“ řekl.

K případům „planého poplachu“ by podle europoslanců nemělo docházet. Jak již bylo zmíněno, zároveň s automatickým odesláním dat o poloze vozidla systém navazuje telefonní hovor mezi posádkou vozidla a operátorem tísňové linky. Pokud tedy k aktivaci dojde omylem nebo pokud není nehoda vážná, může o tom posádka operátora informovat.

Bude to drahé?

V Parlamentu se rezoluce setkala se širokým souhlasem, ozvaly se však i kritické hlasy. Návrh například nepodpořili čeští poslanci ODS, kteří jsou členy frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR). Podle místopředsedy Parlamentu Oldřicha Vlasáka by si měli řidiči montovat podobná zařízení do svých automobilů dobrovolně. Pokud bude systém eCall povinný, zákazníci si totiž prý za každý nový automobil budou muset připlatit stovky eur.

„Vítám samozřejmě každou technologii, která pomáhá zachraňovat lidské životy,“ řekl po hlasování. „Tato technologie je již nyní dostupná a každý, kdo se chce takto pojistit, si zařízení může koupit. Nemyslím si ale, že bychom zrovna v této nelehké době měli lidem plošně prodražovat nákup auta. Odhady hovoří o nárůstu ceny o 350 eur u každého auta, myslím si ale, že náklady budou ještě vyšší,“ dodal.

Podle odhadů, na které však odkazuje Sehnalová, se mají náklady na povinné zavedení eCallu do vozidel pro koncové uživatele pohybovat od 50 do 180 eur. Studie Komise pak mluví o 30 eurech za předpokladu povinného zavedení a masové výroby.

Systém eCall prý navíc představuje obchodní příležitost pro výrobce automobilů. Platforma totiž používá technické složky, které poskytují zázemí pro řadu dalších palubních aplikací a služeb.

„Tyto privátní služby samozřejmě něco stojí. Evropský parlament proto chce, aby bezpečnostní funkce byla přístupná všem občanům bez ohledu na to, jakou značku vozu si mohou dovolit pořídit,“ podotkla europoslankyně. Dodatkové služby a jejich zpoplatnění by pak prý měly být ponechány v kompetenci jednotlivých automobilek a poskytovatelů těchto služeb.

Ochrana soukromí

Podle Vlasáka panují obavy také v oblasti ochrany soukromí. „Služba eCall umožňuje dálkově kontrolovatelný hlasový přenos z automobilu. Evropský parlament měl mnohem pečlivěji prozkoumat možnost zneužití a nepřípustného zásahu do soukromí,“ prohlásil.

Obavy navíc mohou panovat i vzhledem k tomu, že systém může prostřednictvím satelitu zaznamenávat polohu automobilu. Zpráva Parlamentu však zdůrazňuje, eCall nesmí za žádných okolností umožňovat sledování cesty vozidla, což znamená, že musí být nečinný, dokud se nespustí tísňové volání.

REKLAMA
REKLAMA