Potřebuje Česko jednoho digitálního lídra? Firmy a vláda se neshodnou

Digitální agenda v Česku pokulhává, upozorňují dlouhodobě české IT firmy. Situaci by podle nich mohlo zlepšit jmenování jednoho úřadu nebo lídra, který by digitalizaci v zemi koordinoval a udával jí jasný směr. Vláda si to ale nemyslí. Jedná se totiž o natolik široké téma, že si s ním jeden člověk prý nebude umět poradit.

digilídr
zdroj: shutterstock.com; autor: alphaspirit

Česká republika v oblasti digitální agendy dlouhodobě zaostává, což negativně ovlivňuje její konkurenceschopnost, stěžují si odborníci a zástupci českých firem působící v oblasti informačních a telekomunikačních technologiích. Státní správa sice vydává různé strategie (naposledy byl například v srpnu schválen Akční plán pro rozvoj digitální ekonomiky) problém však nastává při jejich implementaci.

Kámen úrazu podle zástupců průmyslu spočívá mimo jiné v tom, že České republice chybí lídr, který by digitální agendu vedl. Dochází totiž k tomu, že spolu jednotlivé rezorty nespolupracují, a není proto snadné jednotlivé kroky vedoucí k digitalizaci Česka zkoordinovat.

Že by česká vláda měla pro digitální agendu vyčlenit jeden úřad s jasně vymezenou funkcí, navrhuje i doporučení, které na konci května 2015 vydal Národní konvent o Evropské unii. Takový úřad by měl propojit jednotlivé resortní koncepce a strategie vedoucí k rozvoji digitální agendy.

Prouza: „Nevěřím v kouzlo toho, že jedna osoba bude schopná řešit Průmysl 4.0, eGovernment i přestavění infrastruktury,“

Státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza to ale tak jednoduše nevidí. Rozumí sice představám byznysu, že by jeden člověk nebo úřad řídící digitalizaci Česka mnoho věcí usnadnil, upozorňuje ale, že se jedná o velmi široké téma, proto není ustavení digitálního leadershipu tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Přes jeden úřad by mohly firmy snáze komunikovat se státem

„Bavíme se o budování infrastruktury, výrazné restrukturalizaci ekonomiky do budoucna, ale také o eGovernmentu. To jsou tři obrovská témata, která podle mého jeden člověk nemůže pojmout. Nevěřím v kouzlo toho, že jedna osoba bude schopná řešit Průmysl 4.0, eGovernmentové služby a ještě přestavění infrastruktury,“ řekl Prouza EurActivu.

Firmy také často upozorňují na tom, že dochází ke střetům kompetencí mezi jednotlivými ministerstvy, které mají digitální agendu na starost. Jedná se především o ministerstvo průmyslu o obchodu (MPO) nebo o ministerstvo vnitra, zasahuje však i do dalších rezortů. I tomu by digitální lídr podle nich měl pomoci.

Za příklad takového sporu kompetencí se dají považovat i současné nejasnosti mezi vnitrem a MPO o tom, jak přerozdělit 14 miliard korun z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost určených na výstavbu sítí širokopásmového vysokorychlostního internetu.  

Podle Prouzy však střety kompetencí budou existovat vždy a jeden koordinátor by situaci stejně nevyřešil. Agendu by totiž mohl pouze koordinovat a ne o všem rozhodovat. „Může se zdát být fajn, pokud se u někoho schází všechny informace, ale tento člověk by musel zase vyjednávat s ministerstvem průmyslu na téma digitální ekonomika nebo s ministerstvem vnitra na téma eGovernment,“ tvrdí.

Prouza přiznává, že by to zjednodušilo debatu s byznysem, který by tak mohl se státem komunikovat přes jednoho člověka, důležitější je však podle jeho slov postarat se o to, aby vyjednané dohody mezi ministerstvy, platily. Energii je navíc potřeba soustředit na konkrétní opatření, které mají rozvoj digitální ekonomiky, infrastruktury i eGovernmentu zajistit.

„V dnešní době je mnohem důležitější práci rozjet po všech třech liniích, než se opět utápět v debatě o koordinátorovi nebo o obnově ministerstva informatiky,“ myslí si.

Autor: Eliška Kubátová

REKLAMA
REKLAMA