Počet lidí, kteří nenakupují na internetu, v ČR klesá

Obliba nákupů přes internet v České republice roste a důvodů, proč někteří lidé dávají přednost pořízení zboží v kamenných obchodech, ubývá. Upozornil na to nedávno zveřejněný průzkum Asociace pro elektronickou komerci.
eshop
zdroj: ShutterStock; autor: JMiks.

„Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují, je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” tvrdí výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která v Česku sdružuje firmy, podnikatele a odborníky v elektronickém obchodu, Jan Vetyška.  

Ubývají tak i důvody, proč lidé raději nakupují v kamenných obchodech než na internetu. „Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout,“ dodává Vetyška. 

Důvěra českých spotřebitelů v online nakupování tak rok od roku roste. Podle nedávno provedených statistik APEKu na internetu nikdy zboží nepořídila pouhá 3 % aktivní internetové populace a téměř tři čtvrtiny populace nakupují online alespoň jednou za čtvrt roku. Ti, co tak nečiní, to z 51 % dělají kvůli tomu, že si zboží raději nejprve osobně prohlédnou a teprve poté jej zaplatí. Ještě v roce 2010 šlo o 93 %. 

V pořadí druhým (29 %) nejčastějším důvodem, proč spotřebitelé upřednostňují nákup v kamenné prodejně, je podle asociace jednoduše to, že „nemají potřebu“. Neméně významnou roli pak hraje i strach z komplikací při případné reklamaci či vrácení peněz (26 %).

Rozptýlení obav?

Podle české eurposlankyně Olgy Sehnalové (ČSSD), která se v Evropském parlamentu věnuje problematice spotřebitelů, by ale k rozptýlení těchto obav měla přispět i směrnice o právech spotřebitelů, kterou Česká republika koncem roku implementovala do svého právního řádu. 

Směrnice, která byla zapracována do nového občanského zákoníku, jež platí od 1. ledna letošního roku, má podle Sehnalové posílit i právě práva nakupujících na internetu. „Například účtování dodatečných poplatků za platbu kreditní kartou už bude díky směrnici minulostí,“ uvedla europoslankyně.

Nová pravidla mají zajistit i povinnou čtrnáctidenní lhůtu pro možnost vrácení zboží bez udání důvodu a obchodníkům ukládají, aby spotřebiteli vrátili peníze do dvou týdnů od odstoupení od smlouvy.  

Legislativa dále zakazuje předem zatrhnutí políčka při objednávání služeb přes internet, čehož v minulosti podle poslankyně zneužívaly především některé letecké společnosti.  

Nákup na zahraničních webech zaostává

I přesto, že jsou ambice Evropské komise v povzbuzení evropského elektronického obchodu velké, odborníci se shodují, že to nebude lehké.

Zatímco online nakupování v rámci národních států roste, přeshraniční nákup zboží a služeb přes internet pokulhává. Jak se lze dozvědět ze statistik Evropské komise z roku 2009, na internetu alespoň jednou nakoupila zhruba třetina spotřebitelů, na zahraničních webech ale jen 7% spotřebitelů, a to i přesto, že o tom většina uvažovala.  

Důvodem jsou nejrůznější překážky. Podle informací Evropského parlamentu k nim v první řadě patří problémy s doručováním zboží a služeb, fakt, že některé e-shopy nedodávají zboží do země zákazníka, či obecně nedůvěra spotřebitelů například k platbě kartou přes internet.

„Zásadním způsobem se rozevírají nůžky mezi růstem e-commerce na národní úrovni a růstem v přeshraničním režimu v rámci zemí EU. Až 70 % transakcí skončí na problémech s dopravou a doručováním,“ řekl EurActivu český europoslanec Edvard Kožušník (ODS). 

Vedle opatření, která mají zlepšit postavení spotřebitelů a tím podpořit online trh, se Evropská komise zabývá také stížnostmi obchodníků, kteří se obávají dominantního postavení Googlu na trhu s vyhledávači. Právě obchodníci argumentují, že politika technologického gigantu narušuje hospodářskou soutěž a v důsledku toho ovlivní nákupní rozhodnutí spotřebitelů, často na jejich úkor.

  

Ve svůj prospěch a na úkor konkurence

Jak ukazuje průzkum společnosti Effectix, v roce 2013 přišlo na stránky českých elektronických obchodů 36 % zákazníků právě přes vyhledávače. Zatímco v České republice v této oblasti dominuje Seznam.cz, v Evropě představuje jedničku Google. 

Právě chování amerického internetového giganta vyvolává vrásky na čele mnohých spotřebitelských organizací či regulátorů včetně Evropské komise, která proti němu vede od roku 2010 antimonopolní šetření. 

Důvodem je podezření, že Google manipuluje s výsledky vyhledávání ve svůj prospěch a navíc na úkor a ke škodě konkurence. Na jeho politiku si v minulosti stěžovali i rivalové včetně společnosti Microsoft.

Pokud Evropská komise dospěje k závěru, že společnost porušuje pravidla hospodářské soutěže v EU, může jí uvalit pokutu až do deseti procent jejích globálních tržeb. Podobně byla v minulosti potrestána i zmiňovaná společnost Microsoft či Intel.

„My, Češi, máme díky Seznam.cz  nehorázné štěstí. Aby si vedle Googlu udržel své postavení i národní, v rámci EU regionální, portál, je svým způsobem fenomén. Ale právě proto, je potřeba, aby Komise v případě jakéhokoliv zneužití dominantního postavení razantně zasáhla,“ myslí si europoslanec Kožušník.

„Pokud se celá kauza povleče obdobně, jako to bylo s Microsoftem, může to ve výsledku poškodit i domácí digitální ekonomiku a napáchat jen těžko napravitelné kroky v postavení jednotlivých subjektů na domácím trhu,“ dodal.

„Google nikde nikomu neslibuje poskytování objektivních a nejlepších možných výsledků vyhledávání. Nemyslím si proto, že je Evropská komise v tomhle případě v právu,“ řekl EurActivu nezávislý konzultant v oblasti ICT Martin Zikmund

„Komise by se spíše měla soustředit na to, aby rozšířila povědomí občanů EU a úředníků o tom, že Google, potažmo internet, neposkytuje absolutní pravdu ani nejlepší možné informace,“ dodal.

Autor: Lucie Bednárová.

REKLAMA
REKLAMA