Emise z aut: výsledky testů se od reality liší čím dál víc

Evropa nemá pod kontrolou ani emise z aut, které znečišťují ovzduší, ani emise CO2, který přispívá ke změně klimatu. Tvrdí to bruselská nevládní organizace, která porovnala výsledky testování na emise oxidu uhličitého a skutečné údaje o spotřebě paliva. Nůžky mezi papírem a realitou se podle ní otevírají čím dál víc. EU se přitom chystá jednat o nových cílech pro snižování CO2 z aut.
Řidič
zdroj: Shutterstock; autor: perfectlab

Emise vypouštěné automobily jsou pod kontrolou jen stěží, ukazuje čerstvá zpráva bruselské nevládní organizace Transport & Environment (T&E), která porovnává „papírové“ a reálné údaje o emisích oxidu uhličitého (CO2) z osobních aut.  

Řada nových automobilů podle ní ve skutečnosti spotřebuje až o 50 % paliva víc, než kolik by se dalo čekat podle oficiálních testů. S tím stoupají i emise CO2, který přispívá ke skleníkovému efektu a klimatickým změnám.

Nevládka se tak snaží upozornit, že pochybné nejsou jen výsledky měření emisí znečišťujících látek, jako jsou toxické oxidy dusíku (NOX). Na ty se pozornost zaměřuje kvůli skandálu kolem automobilky Volkswagen, která ve Spojených státech manipulovala výsledky u svých aut s dieselovými čtyřválcovými motory. Francie a Británie už vyzvaly Evropskou komisi, aby se záležitost prošetřila i v EU.

O emisích mají tento čtvrtek jednat ministři unijních zemí, kteří se v Lucemburku sejdou na Radě pro konkurenceschopnost.

Něco nesedí

„Skandál Volkswagenu je jen špička ledovce,“ tvrdí manažer T&E Greg Archer. Výrobci automobilů prý pravidla testování porušují ve velkém.

„Stejně jako testování na látky znečišťující ovzduší je evropský systém pro měření spotřeby paliva a emisí CO2 zcela zdiskreditovaný,“ píše v tiskovém prohlášení.

Rozdíl mezi skutečnými emisemi CO2 a oficiálními výsledky je podle nevládky tak velký, že jej nelze připsat jen doposud známým „trikům“ pro manipulaci během testování, jako jsou přehuštěné pneumatiky nebo vyšší teploty.

V roce 2011 byl mezi reálnými a „papírovými“ údaji průměrný rozdíl 8 %. Do roku 2014 však narostl až na 40 %, ukazuje zpráva.  

Nedokazuje to, že by výrobci běžně používali podvodný software, jak tomu bylo v případě Volkswagenu. Vlády evropských zemí se však musí na tento problém zaměřit, žádají ochránci životního prostředí.

Klima a peněženka

Na emise CO2 se letos upíná enormní pozornost kvůli nadcházející klimatické konferenci v Paříži, na které má být podepsána nová dohoda o boji proti změnám klimatu.

Auta vypouštějí asi 15 % celkových emisí oxidu uhličitého v EU. V sektoru dopravy tak způsobují nejvíc emisí. Doprava je přitom po výrobě elektřiny druhým největším producentem CO2 v Unii.

Nejde přitom jen o ochranu životního prostředí. Průměrného řidiče vyjdou rozdíly mezi testováním a realitou asi na 450 eur (více než 12 000 korun) ročně kvůli vyšší spotřebě paliva, tvrdí T&E.

I proto má v EU od roku 2017 platit nový systém pro testování. Automobilkám se to však nelíbí, připomíná T&E.  

EU má do roku 2021 stanoven cíl, že nové osobní automobily nesmí průměrně vypouštět více než 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Už příští rok však začnou jednání o novém cíli, který by mohl platit do roku 2025.

Autor: Adéla Denková

span>
REKLAMA
REKLAMA