Ekologická auta by státní správa nakupovala, vystačí si ale se starými

Vláda sice před pěti lety vyhlásila program obměny vozového parku, podle kterého měly státní úřady nakupovat ekologická vozidla. Řada z nich prý ale nová auta nepotřebovala, a tak vozový park „neozelenila“. Některé úřady si stěžují na překážky, které stojí čistým automobilům v cestě. U elektromobilů je to infrastruktura, u aut na CNG garážování.

CZ Vlajka na autě
zdroj: Shutterstock; autor: Mykola Komarovskyy

Státní úřady měly podle vládního programu z roku 2008 při obměně svého vozového parku během posledních let nakupovat ekologicky přátelská auta. Do začátku letošního roku tak mělo dojít k tomu, aby byla minimálně čtvrtina aut ve státní správě ekologická.

„Ekologicky přátelská“ jsou auta, která splňují minimálně evropské emisní limity EURO 5 a zároveň splňují požadavky pro množství vypouštěných emisí CO2. Jejich seznam je uveden ve vládním materiálu, který program provázel.

Jak ale ukázalo nedávné vyhodnocení, z ministerstev dokázalo tento program splnit pouze šest.

Nenakupovali jsme

„Na nesplnění stanoveného cíle měla značný vliv malá obměna vozového parku v posledních letech,“ vysvětluje ve vyhodnocení ministerstvo životního prostředí (MŽP), které mělo hlídání programu na starosti.

Resort životního prostředí patří sám mezi úřady, které usnesení vlády nenaplnily. Zdůvodňuje to právě tím, že v posledních letech tolik nových aut nenakupoval. Podobně situaci vysvětluje například ministerstvo obrany, vnitra nebo zdravotnictví.

„Vozový park je obměňován tak, jak to umožňuje rozpočet ministerstva,“ řekla EurActivu mluvčí resortu zdravotnictví Dana Šalamunová.

Víc čistých aut

Podle MŽP se každopádně počet ekologicky přátelských vozů ve státní správě od roku 2008 pětkrát zvýšil.

„Lze konstatovat, že se veřejná správa v rámci svých finančních možností snažila deklarovat zájem na snižování negativních dopadů způsobených provozem vozidel, i když jako celek dosáhla pouze 17% podílu ekologicky přátelských vozidel,“ shrnuje ministerstvo.

„Vozový park je obměňován tak, jak to umožňuje rozpočet ministerstva,“ říká mluvčí resortu zdravotnictví Dana Šalamunová.

Ani jedno ekologické vozidlo si za posledních pět let nepořídila například kancelář prezidenta. Ta se brání tím, že pro ni program není povinný „Kancelář prezidenta republiky není správním úřadem a dobrovolné plnění není povinností,“ říká ředitel ekonomického a personálního odboru Petr Šerák.

Máme elektromobil

Jiné organizační složky státu (mezi které prezidentova kancelář patří) byly na druhé straně v plnění programu úspěšné. Například Energetický regulační úřad a Český statistický úřad mají ve svém vozovém parku více než 70 % ekologických vozidel.

Souhrnně splnily požadavky programu také krajské úřady, i když pro orgány samosprávy nebyla obměna vozů povinná. Čtvrtinového podílu čistých aut nedosáhly pouze čtyři krajské úřady. Jedním z nich je úřad Ústeckého kraje. Ten v současné době využívá jeden pronajatý elektromobil.

„Současná legislativa neumožňuje pořízení dalších ekologických vozů, protože ve chvíli, kdy hlavním a prakticky jediným kritériem musí být cena, přestávají být automobily na tzv. ekologické pohony konkurenceschopné,“ říká k tomu mluvčí úřadu Magdalena Hanáčková s odkazem právě na elektromobily a na auta s plynovým pohonem.

Překážky v cestě

Další překážkou pro elektromobily je podle ní nedostatečná síť rychlodobíjecích stanic. Pokud by chtěl úřad využívat auta na plyn, setkává se zase s problémem garážování. Má prý totiž podzemní garáže.

Podobné důvody uvádí i kancelář Senátu, která program také nesplnila (a pro kterou byl také nepovinný).

„Vozidla poháněná plynem nepřipadají v úvahu, jelikož využíváme podzemní garáže, kam tyto vozy nemohou,“ říká tisková tajemnice kanceláře Senátu Eva Davidová.

„Elektromobily z hlediska poměru ceny a výkonu nelze z důvodu specifických potřeb kanceláře považovat za relevantní konkurenci. A vozidla poháněná plynem pro kancelář nepřipadají v úvahu, jelikož využíváme téměř výhradně podzemní garáže, kam tyto vozy nemohou,“ říká tisková tajemnice Eva Davidová.

Garážování je přitom problém, který dlouhodobě trápí příznivce aut na stlačený zemní plyn (CNG). Poukazují na to, že omezení je v tomto případě zbytečné.

Kupovat budeme

Vládní resorty, které požadavky programu nesplnily, ale tvrdí, že v budoucnu mají v plánu ekologická vozidla nakupovat.

„Jsme si vědomi zastarávání vozového parku, proto nyní připravujeme centralizovanou veřejnou zakázku na nákup nových aut. Ta už rozhodně bude splňovat přísnější ekologická kritéria. Její součástí bude i pořízení vozidel s CNG pohonem,“ řekl EurActivu například tiskový mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Petr Habáň.

Například ministerstvo spravedlnosti pak poukazuje na to, že v jeho případě je výběr vozidel omezen kvůli způsobu, jakým resort auta nakupuje. V některých případech totiž ministerstvo kupuje auta, která vrací ostatní složky státní správy po skončeném pronájmu, nebo předváděcí vozy.

Autor: Adéla Denková

REKLAMA
REKLAMA