Diplomacie má podle Nečase podporovat český export

Význam diplomatických misí spočívá mimo jiné v praktické podpoře českých vývozců, zdůraznil premiér Petr Nečas. Diplomaté tak prý mohou pomoci ve zvyšování konkurenceschopnosti tuzemských podniků. Ze strany podnikatelů však dlouhodobě zní kritika vůči systému, v němž vývozy paralelně podporuje ministerstvo zahraničí i resort průmyslu a obchodu.

Nečas (porada s velvyslanci)
Premiér Petr Nečas na poradě s českými velvyslanci; zdroj: Vláda ČR

Diplomatické mise mají podle premiéra Petra Nečase velký význam mimo jiné pro podporu českého exportu. Uvedl to na dnešní (28. srpna) poradě s velvyslanci České republiky, kteří se tento týden scházejí v Praze.

„Jsem přesvědčen, že české diplomatické mise by měly hrát v podpoře exportu velmi významnou roli,“ řekl.

Prostřednictvím diplomacie tak podle něj může stát posílit konkurenceschopnost českých podniků v mezinárodním měřítku. Umožní to prý také české vývozy více diverzifikovat. To je vzhledem k silně proexportně orientované ekonomice ČR velmi důležité, zdůraznil.

„Je zapotřebí podporovat export vždy tam, kde jsou a budou příležitosti,“ dodal.

Diplomaté mají českým firmám při pronikání na zahraniční trhy pomáhat například poskytováním včasných informací o obchodních příležitostech a podmínkách v dané zemi. Zastupitelské úřady mohou podnikatelům i přímo asistovat s prvními kroky v nových oblastech.  

„Vedle správného stanovení prioritních zemí je zcela klíčovým faktorem pro úspěch praktická realizace podpory exportu,“ prohlásil Nečas.

Zahraniční obchod – zahraničí nebo obchod?

Význam podpory českých vývozců na diplomatické úrovni zdůraznil již v minulosti také ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg. Dodal, že exportéry by měli podporovat i nejvyšší státní představitelé včetně prezidenta (EurActiv 15.3.2012).

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba považuje za důležité mimo jiné cesty ústavních činitelů doprovázené podnikatelskými misemi. On sám letos s podnikateli navštívil Turecko, Mongolsko, Irák, Kolumbii nebo Ekvádor, na podzim se pak chystá do Ruska a USA.

Právě ministerstvo zahraničních věcí (MZV) a ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) však mají na podporu českého exportu dlouhodobě rozdílné názory. Projevilo se to například v březnu letošního roku, kdy vláda schválila Exportní strategii ČR pro období 2012 až 2020 z dílny MPO. Resort zahraničí tehdy připravil vlastní dokument zaměřený na podporu vývozců (EurActiv 13.3.2012).

Existenci dvou paralelních systému podpory exportu přitom čeští podnikatelé dlouhodobě kritizují.

REKLAMA

REKLAMA