Firmy v ČR si přejí především větší daňovou jistotu

Nižší daně by české firmy sice uvítaly, ale mnohem více je trápí nejistota a nepředvídatelnost daňového systému v České republice. To má podle nich výrazný dopad na obchodní vztahy a konkurenceschopnost celé země. Uvádí to alespoň závěry průzkumu, které nedávno nechala zpracovat společnost Deloitte.

analýza
zdroj: adamr.

„Vysokou daňovou nejistotu vnímá v České republice více než dvě třetiny firem (70,5 %), což je o 10 procentních bodů více, než je průměr v zemích EMEA (Evropa, Střední východ a Afriky),“ uvedla k výsledkům průzkumu Radka Mašková, ředitelka v daňovém oddělení společnosti Deloitte.

Průzkum probíhal v červnu a červenci letošního roku a zúčastnilo se ho téměř tisíc respondentů z celkem 25 zemí Evropy. Zaměřil se na tři hlavní oblasti, a to vztahy s finančními úřady, daňové kontroly a vnímání daňové jistoty.

Náhlé zvraty

Za daňovou nejistotou v zemi stojí podle oslovených českých firem především časté změny v legislativě, složitost celého daňového systému a především jeho nepředvídatelnost.

Podle Maškové k tomu patří ještě „nejednoznačnost, nedostatky a náhlé zvraty daňové správy“.

„Téměř čtyři z deseti firem v České republiky uvedlo, že vnímá daňovou nejistotu větší než v ostatních evropských zemích. Více než tři čtvrtiny respondentů vnímá celkovou daňovou nejistotu větší nebo alespoň stejnou jako v ostatních zemích v Evropě,“ doplnil její kolega z oddělení nepřímých daní Petr Neuschl.

Se vztahy s finančními úřady je v České republice spokojena více než polovina dotázaných (56,8 %). Označuje je za dobré. Ve srovnání s loňským rokem ale průzkum zaznamenal prudký nárůst v počtu oslovených, kteří vztah s úřady hodnotí jako špatný. Zároveň se ve srovnání s loňským rokem zvedl počet těch (o třetinu), kteří vztah s finančními úřady označují za velmi dobrý.

Pokud se ale podíváme do jiných zemí, z průzkumu lze vyčíst, že naopak české firmy vztah s finančními úřady hodnotí relativně pozitivně. Nejhorší vztahy s těmito úřady mají společnosti v Polsku.

REKLAMA
REKLAMA