Řešit spory při obchodu online bude pro spotřebitele levnější. K soudu už nemusí

Mnozí Evropané už to zažili. Z internetového obchodu přišlo vadné, nebo úplně jiné zboží, než si spotřebitel objednal. S online prodejcem se ale ne a ne dohodnout a do zdlouhavého a drahého soudního sporu se spotřebiteli nechce. Raději nad tím tedy mávne rukou. Pomoci má nová online platforma pro řešení spotřebitelských sporů.
Jourová v EP
zdroj: Evropský parlament

Usnadňování online obchodu pro spotřebitele a firmy v EU pokračuje. Po tom, co v prosinci česká eurokomisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová představila plán, jak sjednotit pravidla pro reklamaci zboží nakoupeného na internetu, Komise 9. ledna spustila online platformu pro řešení spotřebitelských sporů. Díky tomu budou moci uživatelé internetu řešit problémy s firmami při nákupu zboží a služeb online mimosoudní cestou.

Jourová: „Nová online platforma ušetří spotřebitelům i prodejcům jak čas, tak peníze.“

„Jeden ze tří spotřebitelů musel v minulém roce řešit problém s online nákupem. Čtvrtina z nich si ale nestěžovala, a to především kvůli tomu, že považovala takovou proceduru za příliš zdlouhavou, nebo nevěřila tomu, že se problém vyřeší. Nová online platforma ušetří spotřebitelům i prodejcům jak čas, tak peníze,“ uvedla Jourová. Eurokomisařka si je prý jistá, že bude nová platforma hojně využívaná.

Domluví se každý Evropan

A jak bude nová platforma vlastně fungovat? Spotřebitelé i obchodníci budou moci podat stížnost vyplněním formuláře online ve všech úředních jazycích EU. Spolu s ní zašlou i potřebné dokumenty. Stížnost bude do 90 dnů prozkoumána právním arbitrem, který rozhodne, jak spor řešit.

Jeden ze tří Evropanů musel loni řešit problém s online nákupem.

Služba bude bezplatná, Evropané tak ušetří za drahé a zdlouhavé soudní tahanice. To potvrzuje i náměstkyně generálního ředitele Evropské spotřebitelské organizace Ursula Pachl.

„Může to být levnější a rychlejší způsob, jak vyřešit spory mezi spotřebiteli a obchodníky, než jít k soudu.“ Zároveň také upozorňuje, že aby byla platforma úspěšná, musí být uživatelsky přívětivá a podniky musí s arbitry spolupracovat.

Platforma je od ledna otevřená zatím pouze pro subjekty, které budou při řešení sporů působit jako rozhodci. Ty mají do 15. února čas, aby se do systému zaregistrovaly a seznámily se s ním. Následně budou službu moci využívat i samotní spotřebitelé a internetoví prodejci.

Autor: Eliška Kubátová

span>
REKLAMA
REKLAMA