Erasmus pro mladé podnikatele: někdy je těžké najít vhodnou firmu

Program Evropské komise „Erasmus pro mladé podnikatele“, který je postaven na stejné myšlence jako jeho úspěšný předchůdce pro studenty, již zaznamenal více jak dva tisíce zájemců. Avšak pouze třetině z nich se podařilo najít vhodnou zahraniční firmu, která by jim poskytla možnost, jak nasbírat nové zkušenosti.

Podnikání
Zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: worradmu.

I přesto, že „mladší bráška“ úspěšného výměnného programu pro studenty, Erasmus pro mladé podnikatele, není tak známý, zájem o něj mezi začínajícími evropskými podnikateli roste.

Od jeho spuštění na začátku léta roku 2009 se přihlásilo více jak 2.000 mladých podnikatelů, kteří chtějí využít nabízenou možnost, jak nasbírat cenné zkušenosti v nějakém z podniků v jiné členské zemi EU.

Těch se ale do programu, který pracuje s rozpočtem 5 milionů eur, přihlásilo výrazně méně než zájemců o „stáž“. Statistiky hovoří o tom, že se zatím jen třetině začínajících podnikatelů podařilo nalézt vhodný podnik, který by byl ochotný na šest měsíců přijmout „stážistu“ z cizí země.

Evropská komise i přesto zůstává optimistická a věří, že se jí podaří přilákat více firem – zatím se jich do programu přihlásilo něco málo přes tisíc.

Výhody i pro podniky

„Erasmus pro mladé podnikatele je skvělým způsobem, jak poznat mladé a vysoce motivované nové podnikatele,“ říká Maurizio Saviolo, jeden z manažerů turínské společnosti Minteos, která se specializuje na rozvoj monitorovacích systémů v oblasti životního prostředí.

Minteos už mezi sebe přijala dva začínající podnikatele – jednoho z Francie a druhého ze Španělska a hodlá v tom pokračovat.

„Podíleli jsme se na definování profilu mladého podnikatele a na konci celého procesu jsme měli možnost kandidáty zhodnotit a vybrat si pro nás toho nejlepšího,“ dodává Saviolo, který je přesvědčen, že program může přinášet výhody nejen začínajícím podnikatelům, ale i podnikům, které jim poskytnou prostor.

Jednou z těchto výhod může být podle něj fakt, že společnost tak prostřednictvím svého „stážisty“ získá důležité kontakty v cizí zemi, na nichž může v budoucnosti vybudovat partnerství.

Kontakty se vždycky hodí

A samozřejmě to platí i naopak. Mladí podnikatelé mohou díky absolvovanému pobytu v zahraniční firmě získat neocenitelné kontakty na pracovníky v oboru.

Například Francouz Alex Vendeuvre, který vlastní malý podnik věnující se obnovitelné energii, tímto způsobem položil základy dlouhodobé spolupráce s belgickou společností Greenelec.

„Abych více rozjel svůj podnik, rozhodl jsem se zúčastnit programu EU pro začínající podnikatele a získat tak podporu již zaběhnutých společností, které mají na rozdíl ode mě celou řadu zkušeností,“ vysvětluje Vendeuvre.

Díky spolupráci s renomovanou firmou získal know-how a odbornou praxi, což mu ve výsledku usnadnilo i cestu k bankovním úvěrům.

Vendeuvre vzpomíná, že i pro něj bylo zpočátku obtížně najít společnost, která by odpovídala jeho představám. Nakonec se rozhodl pro belgický Greenelec, protože se v minulosti s jejím majitelem již setkal.

Na začátku Erasmus, na konci zaměstnání

Některé případy zase hovoří o tom, že „stážista“ se ve firmě osvědčil natolik, že mu bylo po skončení jeho zahraničního pobytu nabídnuto stálé místo.

Takovým případem je Antti Kangaslahti z Finska, kterého Erasmus pro podnikatele zavedl na sklonku roku 2009 do Londýna, kde absolvoval „stáž“ v komunikační společnosti Radley Yeldar.

„Odvedl tady obrovský kus práce, a tak jsme si řekli, že mu nabídneme zaměstnání. Nyní pracuje v našem digitálním týmu jako jeho plnohodnotný člen,“ říká Jim Bodoh, jeden ze zaměstnanců společnosti, a dodává, že dveře dalším zájemcům o „stáž“ zůstávají v jeho podniku i nadále otevřeny.

Více informací o programu Erasmus pro mladé podnikatele (například o tom, kdo se jej může účastnit) najdete v našich Links Dossier.

REKLAMA

REKLAMA