Chceme obnovit klasické taxíky a novinky typu Uber odmítáme, říká nová aliance taxikářů

Spory mezi taxikáři a řidiči společnosti Uber jsou v Evropě čím dál častější. Brněnský krajský soud tuto službu na území tohoto města před nedávnem dokonce zcela zakázal. Do boje se nyní pouští i někteří europoslanci, kteří pomohli založit novou evropskou asociaci taxikářů. Ta má mimo jiné za cíl obnovit klasický model taxislužeb a zabránit podobným novinkám v přepravování osob.
uber
© Shutterstock / Cameris

Část europoslanců společně s představiteli několika organizací zastupující taxikáře včera spustila novou iniciativu. Jejím cílem je chránit taxislužby a posílit jejich postavení v boji proti společnostem typu Uber.

Podle místopředsedy nově vzniklé Evropské aliance taxislužeb (TEA) Lorena Bittarelliho mají tyto sociální platformy „příliš ulehčenou cestu k  sociálnímu dumpingu“, který taxikáře výrazně poškozuje. TEA proto hodlá obnovit „tradiční model taxislužeb“ a zabránit změně tohoto odvětví, kterou má na svědomí stále populárnější Uber.

Ten se v Evropě objevil před pěti lety. Od té doby je opakovaně ze strany taxikářů obviňován, že porušuje bezpečnostní předpisy a obchází nutná povolení k přepravě osob, která musí taxislužby ze zákona dodržovat.

„Myslíme si, že soutěž je dobrá – inspiruje k inovacím,“ uvedl předseda TEA a zároveň představitel španělské asociace taxikářů (FEDETAXI) Miguel Ángel Leal. Základem takové soutěže jsou ale podle něj rovné podmínky pro všechny.

Čekáme na přelomové rozhodnutí Soudního dvora EU

Španělští taxikáři, stejně jako mnoho dalších po celé Evropě, se se společností Uber v loňském roce pustili do soudního sporu.  V tomto případě se však soudce, který měl kauzu na starost, rozhodl jako vůbec první obrátit v této věci na Soudní dvůr EU, kterému položil tzv. předběžnou otázku.

V průběhu tohoto roku se očekává, že se Soudní dvůr ke kauze vyjádří a právo EU vyloží tak, aby bylo pro národní soudy jasné, jak mají v podobných kauzách rozhodovat.

TEA hodlá obnovit „tradiční model taxislužeb“ a zabránit změně tohoto odvětví.

Základní otázkou, kterou se unijní soudci zabývají, je zjednodušeně to, zdali je společnost Uber pouhou internetovou platformou (a pravidla vztahující se na taxikáře pro ni neplatí), nebo je klasickou přepravní společností.  Podobný spor se před nedávnem řešil i v Brně. V tomto případě se po vyjádření soudu zastupitelé rozhodli, že tuto službu na území města rovnou zakážou.

Rozhodnutí Soudního dvora v této věci bude ale pro všechny národní soudy závazné a ve svém důsledku ovlivní celý segment tzv. sdílené ekonomiky. Pokud rozhodne ve prospěch společnosti Uber, národním soudům nezbude nic jiného, než tento názor následovat. Brněnský zákaz tak nemusí být ani zdaleka definitivní.

Chceme klasické taxíky, ne Uber

Jedním ze zastánců taxikářů je v rámci Evropského parlamentu například poslanec David Sassoli (S&D).

Podle něj musíme v tomto ohledu rozhodně „upřednostnit evropské aktéry“. Stejně tak dodal, že v rámci evropského trhu v poslední době dochází k silně „negativnímu vývoji“.

Almeida: S těmito platformami je prakticky nemožné vytvořit spravedlivé soutěžní podmínky. Nejsou vůbec regulovány.

Cílem nové organizace TEA je podle jejího předsedy také nabádat Evropskou komisi, aby dbala na dodržování pracovního práva, ochranu spotřebitele a na povinnosti spojené s placením daní, a to u všech přepravců včetně řidičů Uberu. Tyto platformy dle jeho názoru tato pravidla totiž nerespektují.

„S těmito platformami je prakticky nemožné vytvořit spravedlivé soutěžní podmínky. Nejsou vůbec regulovány,“ zdůraznil místopředseda TEA Florencio Almeida.“ Dokud regulovány nebudou, jak jim můžeme konkurovat?“ ohradil se.

TEA bude zastupovat více než 100 tisíc řidičů z jižní Evropy. Organizace se prozatím skládá zejména ze tří zakládajících asociací, kterými jsou Unione dei Radiotaxi d´Italia (URI) z Itálie, Associação Nacional dos Transportadores Rodoviarios en Automóveis Vans (ANTRAL) z Portugalska a Federación Española del Taxi (FEDETAXI) ze Španělska.

TEA má však ambice nalákat do svých řad asociace sdružující taxikáře ze všech sedmadvaceti členských států. Následně by ráda zlepšila konkurenceschopnost taxikářského odvětví v boji právě proti platformám typu Uber.

S využitím EurActiv.com

REKLAMA
REKLAMA