Bude doručování balíků v EU levnější? Komise chce tlačit na dopravce, aby snížili ceny

Dnešní návrhy Evropské komise potěší především ty, kteří rádi nakupují na internetu, a nabídka českých e-shopů jim už nestačí. Nová opatření totiž mají vést ke snížení cen dopravy při nákupu online z jiných států EU a zabránit takzvanému geoblockingu, který vytváří rozdílné podmínky pro nákup zboží a služeb podle toho, z jaké země je produkt objednáván. Součástí dnešních plánů jsou také opatření, která posílí práva a důvěru spotřebitelů, kteří by si sice rádi v ostatních státech EU objednali, mají ale obavy z případných komplikací, pokud budou chtít zboží vrátit.
online shopping
zdroj: freedigitalphotos.net

Po prosincových návrzích usnadňujících online obchod se zbožím a digitálním obsahem dnes Komise představila další opatření, která mají odstranit překážky elektronického nakupování napříč všemi zeměmi evropské osmadvacítky. Chce se tak přiblížit k ideálu jednotného digitálního trhu, jehož vizi zveřejnila před rokem.

Jourová: „Chci, aby spotřebitelé nakupovali online se stejnou důvěrou, jako nakupují offline.“

Dnešní plány mají vyřešit problém takzvaného geoblockingu, kdy je spotřebitelům blokován nákup zboží či služeb z ostatních států EU podle jejich IP adresy, zajistit cenově dostupné přeshraniční doručování balíků a posílit jistotu Evropanů, kteří jsou vůči nákupům ze zahraničí nedůvěřiví.

„Příliš často se stává, že lidé při nákupu online nezískají přístup k těm nejlepším nabídkám nebo je v případě nákupů v zahraničí odradí vysoké ceny za doručení či obavy z komplikací v případě, že budou chtít uplatnit svá práva. Chceme vyřešit problémy, které spotřebitelům a podnikům brání v plném využití možnosti nákupu a prodeje zboží a služeb online,“ uvedl dnes místopředseda Komise pro jednotný digitální trh Andrus Ansip.

A jak přesně chce Komise evropským spotřebitelům nákup na internetu usnadnit?

Odstranit geoblocking

Hlavním záměrem prvního návrhu, který má odstranit takzvaný neopodstatněný geoblocking, je snaha přenést pravidla nákupu v kamenných obchodech do online prostředí. „Cílem je odstranit diskriminaci, která dnes existuje v online prostřední EU, a spotřebitelé tak měli stejné podmínky jako v prostředí offline,“ řekla dnes v Bruselu novinářům česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO/ALDE).

Taková diskriminace má mnoho podob. Zákazníkovi je například znemožněn přístup na zahraniční internetové stránky, kde si chce objednat zboží nebo službu v podobě předplacení sledování seriálů, filmů či sportovních zápasů. V takovém případě ho provozovatel webu odkáže na podobnou službu v domovské zemi.

Dalším příkladem geoblockingu je také odepření zákazníkovi, který se nachází v jiném členském státě, si produkt objednat, nebo ho zaplatit. Evropští spotřebitelé se také setkávají s tím, že poté, co projdou celým procesem objednávky, je následně platba produktu zamítnuta z důvodu nevyhovující kreditní karty. Může se také stát, že e-shop neposkytuje do země objednatele možnost dopravy.

Velmi často také dochází k tomu, že je výrobek či služba nabízena podle IP adresy zákazníka za různých cenových podmínek. Příkladem je nedávná kauza, kdy se ukázalo, že Disneyland v Paříži nabízí různě drahé balíčky podle toho, z jaké země je vstup do zábavního parku objednáván. 

To by se s novým návrhem mělo změnit. Nařízení by mělo jasně vymezit, co je opodstatněný geoblocking – například odlišná cena závislá na různé výši DPH – a co už se dá považovat za diskriminaci. Tím má být zajištěna právní jistota a vymahatelnost. Některá z navržených opatření se však nemají vztahovat na malé podniky, které by mohla například zlikvidovat povinnost doručovat zboží po celé EU.

Draží balíček jen kvůli hranici? Už ne.

Dopravy zboží se týká také druhého navržené nařízení. To počítá se zvýšením transparentnosti cen a regulačním dohledem nad přeshraničními zásilkovými službami. Zákazníci ale i maloobchodníci by tak měli mít možnost využívat cenově dostupné doručování a snadněji vracet zboží. Za zaslání nevyhovujícího produktu zpět totiž většinou zaplatí právě zákazník, což ho od nákupu přirozeně odradí.

„Velkým problémem je otázka přepravy zboží pro Evropě, kdy si zboží objednáte přes internet a na druhé straně vám ho někdo musí dovézt. Pokud se jedná o dovoz přeshraniční, je mnohonásobně dražší, než když si ho objednáte z České republiky,“ vysvětloval dnes v Bruselu europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09/EPP).

Díky dnešnímu návrhu by nemělo docházet k situaci, kdy například člověk z Ústí nad Labem, který potřebuje dovézt balík z německého obchodu sídlícího v Drážďanech, zaplatí za přepravu mnohonásobně víc, než když by si zboží objednával z e-shopu v Brně, přestože se jedná o mnohem kratší vzdálenost.

Ale pozor, cílem není stanovit horní hranici cen za doručování, ale prostřednictvím zavedení větší transparentnosti podpořit hospodářskou soutěž, která bude tlačit ceny dopravy dolů. Komise tak bude na základě informací, které jí poskytnou národní poštovní úřady, zveřejňovat ceny poskytovatelů služeb, tím bude zvýšena přehlednost sazeb i vzájemná konkurence.

S možnou regulací cen však Komise také počítá. K takovému kroku ale přistoupí až v případě, kdy by hospodářská soutěž nepřinesla uspokojivé výsledky. Jasno bude v roce 2019, kdy komisaři přezkoumají dosažený pokrok a posoudí nezbytnost dalších opatření.

Bez důvěry to nejde

Komise sice může odstranit diskriminaci na základě geografické polohy zákazníka nebo tlačit na snížení ceny přeshraniční dopravy, spotřebitelé však nebudou na internetu v zahraničí nakupovat, pokud v to nebudou mít důvěru. A na to míří dnes navržená revize nařízení o spolupráci evropských zemí v oblasti ochrany spotřebitele.

„V Evropě je příliš mnoho lidí, kteří váhají nakupovat online, protože neznají svá práva nebo se domnívají, že se tato práva obtížně prosazují. Chci, aby spotřebitelé nakupovali online se stejnou důvěrou, jako nakupují offline,“ uvedla dnes česká eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Vĕra Jourová.

Evropané by se měli při nákupu z jiné členské země cítit jistější díky posílení pravomocí vnitrostátních úřadů, které budou nově moci například nařídit okamžité odstranění internetové stránky, která má na svědomí podvádění zákazníků. Budou také moci požádat o informace banky či registrátory domén, aby zjistily identitu příslušné firmy. Úřady budou rovněž moci kontrolovat, zda stránky neuplatňují praktiky geoblockingu nebo nejednají v rozporu s pravidly EU, jako je například právo na odstoupení od smlouvy.

„Vybavíme orgány na ochranu spotřebitelů lepšími nástroji k tomu, aby mohly lépe prosazovat práva spotřebitelů nakupujících online a potírat podvodné praktiky,“ dodala Jourová.

Eliška Kubátová

REKLAMA
REKLAMA