Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

Podvody se stáčením kilometrů trápí Česko, Slovensko i Německo, zatímco Belgie problémům úspěšně čelí. Řešením může být celoevropská databáze.
stáčení kilometrů
@ Pixabay

Stáčení kilometrů je v Evropě běžnou praxí. Týká se až třetiny ojetých vozů v celé EU. Ke snižování najetých kilometrů vede podvodníky zejména vidina vyššího zisku a lepší prodejnost vozidla. Počet najetých kilometrů je totiž jedním z hlavních kritérií, podle kterého se lidé při nákupu ojetého vozidla řídí.

Podvodná manipulace s tachometry se nevyhýbá ani českému trhu. Podle společnosti CEBIA, která prověřuje původ a historii vozidel, je v Česku stočeno až 40 % vozidel. Podobně je na tom Slovensko a v Německu se jedná až o 30 % vozů.

„Jediným řešením, které účinně zabrání podvodům s ojetými vozidly, je nový sdílený systém výměny dat mezi zeměmi,“ říká ředitel společnosti CEBIA Martin Pajer.

Komise zatím stáčení kilometrů neřeší

Celoevropské řešení problému podporuje i europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL, EPP). „Položil jsem otázku Evropské komisi, zda Unie chystá nějaká opatření, která by pomohla v boji proti podvodnému stáčení kilometrů,“ vysvětluje Zdechovský. Odpověď však nebyla příznivá. „Podle Komise to není tak závažný problém, aby se jím zabývala,“ říká europoslanec.

Europoslanci zaslali Komisi deklaraci, ve které požadují společná evropská pravidla. Více >>>>

Evropská unie ošetřuje stáčení kilometrů směrnicí 2014/45/EU, podle které by podvodné stáčení počítadel mělo být trestné a podléhat sankcím. Unie dále doporučuje zaznamenávat stav tachometru po každé technické prohlídce vozidla.

Země pak mohou sdílet informace o vozidlech prostřednictvím systému EUCARIS. Jak ale upozorňuje Pajer, přístup do systému mají pouze úřady, a nemůže tak sloužit pro ověření vozidla před koupí.

Svůj vlastní registr najetých kilometrů zřídilo i české ministerstvo dopravy. Je volně dostupný na internetu a zobrazuje hodnoty zjištěné při prohlídkách vozidla na stanicích technické kontroly. Údaje však nejsou právně závazné a rovněž se mohou stát terčem podvodů.

Belgie našla svou cestu, problémů je však více

Možnou inspirací pro řešení podvodů je belgický systém Car-Pass, který garantuje správný stav počítadla kilometrů. Pokud vozidlo nemá od Car-Passu potřebné ověření, stává se neprodejným.

„Neříkáme, že v Belgii nemáme problém, ale našli jsme řešení, které nám úspěšně pomáhá čelit podvodům se stáčením kilometrů,“ říká prezident společnosti Michael Peelman. V roce 2015 Belgie zaregistrovala jen 1197 případů, stočeno tedy bylo jen 0,16 % belgických ojetých aut. „I přes všechny naše snahy stále chybí řešení na evropské úrovni. Další legislativa je potřebná,“ dodává Peelman.

Zdechovský: Podvody stojí zákazníky 5 až 9 miliard euro ročně, nelze je přehlížet.

Zdechovský upozorňuje, že podvody s tachometry stojí zákazníky po celé Evropě 5 až 9 miliard euro ročně. „Problém se stáčením rozhodně není okrajový a nelze ho přehlížet,“ říká europoslanec.

Podle Pajera však strach z přetočených kilometrů může zastínit ostatní problémy spojené s nákupem a prodejem ojetých vozů. „Omezit samotné stáčení kilometrů nestačí. Skutečných a závažných problémů a podvodů existuje kolem ojetin celá řada,“ vysvětluje. Jako příklad uvádí padělání identity vozidla a tajení závažného poškození vozu ze strany prodejce.

REKLAMA
REKLAMA