Europoslanci chtějí, aby stáčení tachometrů u ojetin řešila EU

Manipulace s najetými kilometry u ojetých automobilů představuje problém, který trápí celou Evropu. Řešení by se proto mělo hledat na celoevropské úrovni. Europoslanci se kvůli tomu obrátili i na Evropskou komisi a žádají ji, aby představila pravidla pro všechny členské státy EU.
tachometr
zdroj: ShutterStock.com/FabrikaSimf

V České republice přibývá nových aut. Podle informací Svazu dovozců automobilů v první polovině letošního roku vzrostl jejich počet o 17 % na téměř 133 tisíc. Statistiky stoupají i v případě registrace ojetých automobilů. Ve stejném časovém období majitelé nechali zapsat téměř 82 tisíc ojetin, což představuje 8% nárůst.

Nákup ojetých vozů se ale ne vždy obejde bez komplikací. Jeden z největších problémů dlouhodobě představuje stáčení tachometrů. Podle českého automotoklubu ÚAMK má téměř každé druhé auto v České republice upravený počet najetých kilometrů.

„Problematika se týká aut i motorek. Bohužel přetáčení tachometrů a podvody na autech, a nyní i motorkách, jsou stále častějším jevem,“ uvádí Robert Vacek z Autoklubu České republiky. Upozorňuje na to, že právě zájemci o lehce ojetá auta se mohou stát obětmi podvodů překupníků ojetin.

Ti si podobnými praktikami přijdou podle informací ÚAMK až na 19 miliard korun ročně.

Trápí to celou EU

Manipulace s najetými kilometry u prodávaných aut není výsadou pouze České republiky, ale je to problém, který trápí celou Evropu.

Některé země považují stáčení kilometrů za trestný čin a při jeho odhalení hrozí pachatelům vysoké pokuty. Takovou praxi od jara letošního roku zavedlo například i Slovensko.

Viníky se snaží postihovat i český stát. Ze zákona vyplývá, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena vozu minimálně o pět tisíc korun, jde o trestný čin podvod. V takovém případě hrozí pachateli propadnutí věci a až dva roky odnětí svobody.

Pomůže jednotná databáze?

Vzhledem k tomu, že se jedná o celoevropský problém, stále častěji se ozývají hlasy, že by měl být řešen na evropské úrovni.

Takový názor zastává i český europoslanec Tomáš Zdechovský (EPP). „Přetáčení tachometrů je problém, který přesahuje hranice jednotlivých států. Úspěch na národní úrovni nemůže v boji s podvodníky zdaleka stačit. Vždy musíme počítat i s auty dovezenými ze zahraničí, u nichž se jejich minulost zjišťuje jen velmi obtížně,“ uvedl.

Pomoct zlepšit situaci by podle něj mohla například celoevropská databáze historie vozů, po které volá i Asociace prodejců použitých automobilů.

Inspirací může být řešení z Belgie nebo Nizozemska, kde již deset let úspěšně fungují tzv. Car pasy. Do nich se při každé návštěvě servisu nebo prodejně náhradních dílů zapisuje stav tachometru vozidla. „Celý systém je neziskový, obsluhuje ho osm lidí a nevyžaduje žádné dotace od státu,“ vysvětluje Zdechovský.

Spolu s europoslanci z dalších zemí proto nedávno inicioval vznik deklarace, která byla adresována Evropské komisi a požaduje společná pravidla pro celou EU. Na návrhu se podílel i Autoklub České republiky.

 

REKLAMA
REKLAMA