Čeští a němečtí dopravci se na minimálních mzdách shodují, politici nikoliv

Minimální mzda řidičů mezinárodní dopravy je předmětem sporu mezi západními a východními zeměmi. Čeští a němečtí dopravci jsou přitom ve shodě, že uplatňovat by se měla až po třech týdnech, které řidič stráví v jiné zemi. Komise ale navrhuje pouhou třídenní lhůtu.
minimální mzdy řidiči
@ Shutterstock

Německo a Francie zavedly povinnou minimální mzdu pro řidiče mezinárodní dopravy. Chtějí tak zabránit zneužívání levnější pracovní síly z východu a chránit své domácí dopravce před konkurencí. Čeští řidiči kamionů tak mohou za hranicemi dostat pokutu za příliš nízkou mzdu.

Podle Evropské komise je takové chování západních zemí diskriminační. Navrhla proto opatření, která by měla podobné praktiky ukončit. Takzvaný silniční balíček ale čeští dopravci odmítají. Nejenže neřeší jejich problémy, ale navíc jim komplikuje práci.

Komise ve svém balíčku navrhuje, aby řidič, který stráví tři dny v zahraničí, musel dostávat minimální mzdu dotyčné země. Podle českých dopravců je ale lhůta příliš krátká a její zavedení by mohlo být pro jejich podnikání likvidační. Aby zajistili svým zaměstnancům německé mzdy, museli by razantně navýšit ceny za své služby a ztratili by zájem klientů.

Starosta: Nepotkal jsem jediného zaměstnavatele ve Francii, Belgii či Německu, který by souhlasil s minimálními mzdami.

Minimální mzdu však nepodporují ani ti, které má její zavedení chránit před levnější konkurencí z východu.

„Nepotkal jsem jediného zaměstnavatele ve Francii, Belgii či Německu, který by souhlasil s minimálními mzdami,“ uvedl na debatě o regulaci mezd řidičů prezident Česmad Bohemia Vladimír Starosta.

S německými kolegy se navíc již před několika měsíci sešli a dohodli na kompromisu. Minimální mzda by se měla na řidiče uplatňovat v případě, že v zahraničí stráví tři týdny.

Kompromis, který se nepovedl

Třídenní lhůtu nepovažuje za reálnou ani europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE), která se o pracovní mobilitu v EU dlouhodobě zajímá. „Nedovedu si představit, jak časové omezení ve výši tří dnů bude fungovat v praxi a jak je budeme kontrolovat,“ prohlásila Dlabajová. Komise podle ní vnáší do situace zmatek, který se může stát motivem pro další podvody a vyhýbání se pravidlům. Dopadová studie k silničnímu balíčku navíc s třídenní lhůtou vůbec nepočítá.

Podle Komise jsou tři dny kompromisem mezi požadavky východních a západních zemí. „Pokud bychom Francii či Německu navrhli tři týdny, bylo by to pro ně nepřijatelné,“ vysvětlil při debatě Eddy Liegeois, vedoucí oddělení silniční dopravy na Generálním ředitelství Evropské komise pro mobilitu a dopravu.

Liegeois: Je to jen návrh, ze kterého se může odrazit naše další práce.

Němečtí a čeští dopravci tak shodu sice nalezli, na politické úrovni je to ale jinak. Liegeois však upozornil, že třídenní lhůta není konečným rozhodnutím. „Je to jen návrh, ze kterého se může odrazit naše další diskuse a další práce,“ uvedl.

Silniční balíček má i své kladné stránky

S návrhem bude dále pracovat Evropský parlament a Rada EU. Europoslankyně Dlabajová je k němu sice kritická, zmínila ale i jeho pozitiva.

Dlabajová: Česká republika musí s předloženými návrhy aktivně pracovat.

Patří mezi ně například řešení problému takzvaných schránkových (letter box) společností, které v místě založení pouze přijímají poštu nebo najímají levné zaměstnance a vysílají je do jiných zemí. Silniční balíček dále podporuje elektronizaci dokumentů, která by řidičům ulehčila od povinnosti převážet veškerou dokumentaci ve voze.

„Předložené návrhy Česká republika v této chvíli už nemůže absolutně odmítat, ale nadále s nimi pracovat a být aktivním partnerem pro hledání konstruktivního řešení, které bude schůdné pro všechny strany,“ uzavřela diskuzi europoslankyně.

Článek vznikl u příležitosti debaty na téma „Jak regulovat mzdy řidičů v mezinárodní dopravě?“, kterou v Evropském domě v Praze organizovaly Zastoupení Evropské komise v ČR a Informační kancelář Evropského parlamentu ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR a CEBRE – Českou podnikatelskou reprezentací při EU.

REKLAMA
REKLAMA